Bij overlandvliegen vliegt een zweefvlieger weg van zijn thuisveld en hij is dan niet meer in staat om in één steek (rechtuit vliegen zonder expliciet gebruik te maken van thermiek) naar zijn thuisveld te vliegen. Door van thermiekbel naar thermiekbel te vliegen kan het zweefvliegtuig in de lucht blijven en grote afstanden afleggen. Een overlandvlucht wordt van tevoren voorbereid en er wordt een opdracht gepland. Opdrachten variëren meestal van 50 km tot 500 km. De opdracht wordt zo gekozen, opdat men via een driehoek, veelhoek of een rechte lijn (heen en terug) weer terugkomt op het thuisveld. Het zweefvliegtuig blijft de hele opdracht in de lucht en het is niet de bedoeling om tussenlandingen te maken op andere vliegvelden.
Zweefvliegtuigen blijven tijdens een overlandvlucht tussen de 500 meter en de wolkenbasis (voor een goede overlandvlucht > 1000 meter). Tijdens de vlucht worden voortdurend de wolken geobserveerd, de situatie ingeschat en beslissingen genomen. Door verslechterende meteorologische omstandigheden kan de zweefvlieger laag komen te zitten. Vaak is het dan niet meer mogelijk om het dichtstbijzijnde vliegveld te halen. Elke thermiekbel wordt gebruikt om omhoog te komen. De grond wordt bestudeerd op plekken waar de thermiek kan ontstaan en op mogelijke landingsvelden.
Als het niet meer lukt om hoger te komen, wordt een weiland of akker uitgekozen om te gaan landen. Dit wordt buitenlanden genoemd en betreft dan een voorzorgslanding. Vaak wordt dit verward met het begrip noodlanding. Een buitenlanding is evenwel niet zonder gevaar: er kan een obstakel, onverwachte helling van het terrein of slechte begroeiing zijn. Echter, een zweefvliegtuig is op een landing in een normaal weiland of akker geconstrueerd. Deze ondergrond zal dus ook altijd de voorkeur van de zweefvlieger zijn. Zodra de landing is uitgevoerd, wordt de ophaalploeg gebeld en worden de coördinaten doorgegeven. De ophaalploeg komt met de aanhanger het zweefvliegtuig ophalen en hij wordt ter plekke gedemonteerd (vleugels en stabilo (vleugel op de staart) eraf).
Om het probleem van buitenlandingen te omzeilen, hebben sommige moderne zweefvliegtuigen een uitklapbare motor. Er bestaan twee soorten uitklapmotors:
zelfstarter, hiermee kan worden gestart.
thuisbrenger/turbo, hiermee kan niet worden gestart, omdat deze motor niet krachtig genoeg is. De motor is wel sterk genoeg om naar het thuisveld terug te keren.
Een nadeel van zweefvliegtuigen met motor is dat ze op een hogere veilige hoogte gestart moet worden, terwijl zweefvliegtuigen zonder motor tot vlak voor de buitenlanding kunnen zoeken naar thermiek.
· Geplaatst door webmaster
op 04-02-2009 17:37
804 keer gelezen ·
Webstats tot en met vandaag: 14236 unieke bezoekers, 4480778 hits en totaal 9.55 GB data !! (exclusief fotoalbum)
Tim
09-07-2009 23:22
zo, Pociunai gezien! geef mij maar Finland!
Jip Van Akker
06-07-2009 20:32
Iedereen nog gefeliciteerd met de behaalde resultaten! Was inderdaad leuk om het hier zo te kunnen volgen! @FAC-ers, tot ziens in Grunstadt!
Ard
06-07-2009 20:08
Weer thuis HEERLIJK, tot snel:W
Martin van Ommen
06-07-2009 19:12
Ook weer thuis. Heerlijk! Iedereen tot gauw.
Maaike
06-07-2009 16:40
Ook trots! En... Frankie, gefeliciteerd!!!!! !!!! Lang zl ie leven, lang zal die leven, lang zal die leven in de glo ri a, in de gloo rii aa, in de gloo rii aa. Hieper de piep, hoera!!!
Hadriaan
06-07-2009 15:58
Machtig mooie teamprestatie! Ik sluit me aan bij Bas: We zijn trots op jullie.