28 juni: wedstrijddag 4
Geplaatst door webmaster op 28-06-2009 07:00
21:30 uur
Finish- en zwemfoto's (??) in het fotoalbum. (tip: diavoorstelling)


18:11 uur
Andy meldt zich op de wedstrijdfrequentie. We zijn wederom benieuwd. Later meer.

18:08 uur
Andy 25 km uit, 1100 meter.

18:03 uur
Dit kan wel eens een heel rare dag worden. Peter weer @ Rayskala. 15 minuten over zijn max vliegtijd. Het wordt druk op de finishfrequentie.

17:56 uur
Timmeh weer terug op het veld, Peter nog 18 km en gaat ook schakelen. Patrick was vanochtend niet helemaal lekker. Zal zeker mee hebben gespeeld.

17:51 uur
YX 10 km uit, gaat schakelen. VK ook op finalglide, 200 m boven pad.

17:49 uur
Jammer, Patrick staat buiten. Alles goed gegaan. Peter 21 km en Andy 41 km uit.

17:47 uur
Rene 5 minuten uit. Mooi gedaan, Rene!!

17:43 uur
Y1 inmiddels 160 m boven pad. YX ook bijna thuis. Patrick:" Ik moet hem zo neerzetten, jongens"


17:40 uur
Patrick op 450 meter. Pff spannend! Inmiddels 2 kisten van de Standaardklasse binnen. Frank is de enige van zijn klasse binnen.

17:36 uur
Rene en Tim zijn over hun tijd. Hoeft natuurlijk nog niet veel te zeggen. Nog 11 minuten voor Peter en Andy. Patrick komt niet omhoog om op finalglide te komen.
Andy: " Er zit een Libelle in de weg." Tim: " Moet je een vliegenmepper hebben?" Y1 54 km te gaan 25 m boven pad. Nog iets erbij.

17:33 uur
Frank is weer terug. Rene is 35 km uit, zit in principe op finalglide.

17:29 uur
Patrick leeft nog! Heeft zich uit moeten graven. Frank 10 km uit en meldt zich op de wedstrijdfrequentie. 03:35 over de opdracht gedaan. Netjes!

17:26 uur
Frank heeft een heel slecht pad, moet hoogte er bijdraaien

17:21 uur
Frank 28 km uit, zit op finalglide. Y1 nog 76 km met nog 36 minuten te gaan. Andy zit daar ook bij.


17:17 uur
We gaan weer aftellen. Iedereen op de terugweg. HS, 74, 28 en YX nog 8 minuten.

17:00 uur
Andy: : Peter, waar ga jij ronden, grondkenmerk? Peter: Tja, ik denk bij dat weilandje tussen die bossen" Hahaha (gelach op de grond). Gelukkig zijn hier maar weinig bossen.

16:57 uur
Ook Patrick is op de terugweg, maar het blijkt moeizaam.

16:53 uur
Rene, Tim en Frank zijn gekeerd in de laatste sector. Op weg naar huis. Nog 33 minuten.

16:45 uur
Volgens Andy en Peter zijn er nogal wat mensen die een luchtruimschending (te hoog) gemaakt hebben. Zowel voor de start als tijdens de vlucht. Er is nog wel een penaltyzone van 100 m boven de 1930 m, maar er zijn een paar nog hoger geweest, wat betekent een buitenlanding. We zullen zien, maar dat is nu niet van belang. We moeten naar ons zelf kijken.

16:29 uur
Nog een uur voor Patrick te gaan, zijn gemiddelde snelheid loopt op. In tegenstelling tot het begin klinkt hij weer wat positiever. Voor Frank, Tim en Rene geldt hetzelfde. Nog een uur te gaan. Het blijkt tot een lastige dag te zijn. Rene en Tim vliegen nog steeds samen. Frank horen we even niet meer.

15:59 uur
Gemiddelde snelheden van de Standaardklasse liggen niet echt hoog, maar dat zal nu oplopen met de wind in de rug. Net even gespiekt op site van onze oosterburen en daar gaat het ook nog niet optimaal. Vervelend toch :)
Herstel: Peter en Andy zitten nog in de 2e sector.

15:52 uur
Er valt nog niet veel te zeggen over de stand van zaken. Zowel de Clubklasse als de Standaardklasse hebben de 2e sector verlaten. Op weg naar de laatste sector.

15:26 uur
Gelukkig positieve verhalen over de bellen. Ze worden sterker en vanuit het oosten ontstaan meer cumuls. Volgens Patrick doen ze niks. Andy en Peter vliegen samen. Gaan goed.


15:05 uur
HS: "Hey Frank". 74: "Ik ben weer bij".

15:00 uur
Iedereen is nu vertrokken. Patrick zit in de 2e sector. Er wordt druk gepraat onderling.

14:35 uur
Peter gaat wat water lozen. Hij komt moeilijk op de maximale afvlieghoogte. Patrick is op pad. Alle mannen die op pad zijn, zijn omgekeerd in de eerste sector. Gemiddelde snelheid van Rene zit op 99 km/h, Frank zit op 87 km/h, Tim op 94 km/h. Tim ligt nu voorop.

14:23 uur
Vanuit tactische overwegingen een verlaat bericht. We worden immers in de gaten gehouden. De Clubklasse mannen zijn inmiddels gestart. De Standaardklasselijn is geopend. Stijgwaardes vallen wat tegen. Er wordt gediscusseerd of al het water behouden moet worden.

14:05 uur
Foto's start in het fotoalbum. (tip: diavoorstelling)

13:47 uur
De laatste Standaardklasse kist is net omhoog. Startlijn zal geopend worden om 14:15 uur. De basis gaat omhoog. Vandaag is de maximumhoogte gesteld op 1930 meter.

13:41 uur
Er ontstaan inmiddels mooie grote cumuls richting het eerste keerpunt. De startlijn is net geopend.

13:11 uur
Volgens het radioprotocol zitten Frank, Rene en Tim weer op de frequentie van Heineken grond. Rene meldt 1500 m, gemiddeld stijgen over de bel 1.6 m/s. Er hangt een inversie op deze hoogte. Er ontstaan enkele cumuli. De startlijn van de Clubklasse gaat open om 13:41 uur.

12:30 uur
Het F5-en kan beginnen, want we gaan starten. De eerste kisten gaan omhoog. Of het verstandig is moeten afwachten, omdat het weer nog niet echt riant is. Interessant dagje gaat het worden.


12:00 uur
Silva:" Please all teamcaptains in front of the grid". Er zal wel wat aangepast worden en inderdaad ik kon tekenen voor een B-opdracht. Het is dezelfde opdracht alleen de T-min van de Clubklasse gaat naar 03:30 uur en de Standaardklasse heeft een T-min van 3 uur. Eerste start 12:30 uur.

11:20 uur
Wederom uitgesteld. Het is hier nog blauw. Er zijn wel een aantal lokale vliegers omhoog, maar ze gaan nog niet hard omhoog. 12:00 uur eerste start gepland.

11:05 uur
Eerste start uitgesteld naar 11:30 uur


10:05 uur
Goedemorgen.

Na een dag winkelen, steden bezoeken, boodschappen doen, rondhangen en vissen (Ard heeft het gepresteerd om wel 1 vis van 10 cm te vangen) zijn we weer klaar voor een mooie vliegdag.

Vandaag zal de temperatuur oplopen naar 26 graden wat een basis van zo'n 2000 meter op zal leveren. In westen wordt droge thermiek verwacht.
Er is een AAT uitgeschreven van 4 uur met een minimum van 158 km en een maximum van 611 km. Eerste start 11:15 uur.

Patrick en Rene hebben een SPOT meegekregen van de wedstrijdleiding. Via de link zijn ze dus te volgen.

Nu de teambriefing en daarna Heineken grond installeren. Iedereen is er weer klaar voor. We gaan er weer een mooie dag van maken.