18.50
Zojuist is ET, één van de Franse Discussen A binnengekomen. Wij gaan de 2B droogmaken en inpakken. Voor de standaardklasse is het de vraag of het een wedstrijddag is (25% 100km). Ondanks het spannende weer en de vele buitenlandingen is er geen enkele schade. Heineken gaat sluiten. Tot morgen.
17 58.
De bui trekt langzaam naar het zuidoosten. Tim zit in de finishring. Heeft 1:11 nodig. Hij is binnen op circuit voor de landing.
17.50
We zijn er weer eens afgegooid. Hier is het spannend. Tim heeft het checkpoint (2km) gerond op 1350 meter, nog 6 km te gaan. Hij zit nu in de holding stijgend voor de bui.
17.27
2B komt nog 280 m tekort. De bui bij het veld ontwikkelt zich sterk. Tim houdt wat zuid aan om veilig te kunnen uitwijken. Hij gaat er van uit dat hij wel het verste is en dat thuiskomen niet meer essentieel is.
17.22
2 B, 1650 msl, 21 km, glijdend
T2 gaat landen op Hayingen (bij 2e kpt)
17.19
2B, 1400 meter, 0,9 stijgend, 21 kmvoor checkpoint. Hoopt nu aansluiting te krijgen met de wolken. Zware bui net NW van Musbach, hier is het nog droog. "Duurt nog wel een uurtje".
17.06
2B, 900 msl, belletje weer kwijt. wel weggewaaid. Nu op weg naar betere landingsvelden.
17.00
Tim heeft een verste punt gemaakt. Probeert te blijven hangen, 1m/sec, zeer harde wind, turbulent. Sluit landing voor veiligheid niet uit.
16.57
SEI is veilig geland op fpl Schwenningen
16.53
YX veilig geland, 2B kan misschien de zon halen. Ons Spot-gokje: T2 zit 15-25km voor het tweede keerpunt.
16.45
Het wordt lastig om het naar huis te halen. De zon ligt één dorpje te ver weg.
16.35
2B klimt in de regen. YX heeft slechts een nulletje, uitslagen 1 meter. De zon komt dichterbij, maar die haal je alleen met een ventus. Gevoelig onderwerp voor Steven.
16.28
SEI eerste kpt gerond, nu uitgraven bij Donau-Eschingen. YX en 2B melden nog steeds 40 km wind. SI heeft 193 km gevlogen, chapeau.
16.20
SI, Martin Jurovic, standaardklasse, van Slowakije komt als eerste en tot nu toe enige binnen!!!! YX en 2B op 1950 msl, 57 km voor het checkpoint. Cu vooruit. T2 zit weer op 1150 msl, stijgend. Op weg naar het tweede kpt.
15.58
YX en 2B proberen via zuid het derde been te vliegen
15.52
SEI 1700 msl bij Klippeneck, moet eerste sector nog ronden. "Je maintiendrai" (of zoiets). Idem voor T2, hij heeft het keerpunt gerond.
15.47
2B op weg naar het 2e keerpunt, 2150 msl, redelijke vooruitzichten.Via de SPOT zien we dat Rik vlak bij het eerste kpt zit.
15.38
2B zit op 2050m vlak voor het 2e kpt.
15.35
Frank: Van Rik horen we helemaal niets, we zien wel dat hij het niet makkelijk heeft. voor het 1e ??? kpt.
15.21
YX 2000 meter boven Klippeneck. Tim gaat 60 graden op koers om de basis te gaan halen. Nu 1600 m, wel wind in de rug. 33 km voor kpt. SEI vliegt nog en zit een positie dat hij nog keuzes kan maken. Welke weten we niet, hij wel?
15.17
Steven draait in op 3 á 4 m/sec. Het eerste keerpunt ligt volledig in de schaduw Rik gaat het daar moeilijk krijgen. 7 is in de standaardklasse wel boven gebleven, maar naar het 2e keerpunt gewaaid. gaat buiten landen iets NW van Ballingen
15.11
YX heeft de straat bereikt. T2 vliegt een grillige koers op het eerste been. Heeft het volgens ons moeilijk. Stefan en Ard vliegen nog maar we horen weinig enthousiastme. Ons advies afstand halen.
15.07
YX: Wat is dit nu voor grap: heb je eindelijk wind in de rug en dan is t'ie nog maar 25 km/h. Tim stelt Steven gerust. Ze schuiven de Alb op. Bui boven de Hahnweide. 2e Keerpunt ligt nog vrij.
14.55
YX keerpunt gerond. 2B ook 22 km op koers. Helaas is EF 12 km op koers geland. Alles ok. Het gerucht gaat dat de toppers (Duitsers/Denen) in beide klassen ook al aan de grond staan. Tim meldt 1,5 aan Steven. Vliegen nu met rugwind met handrem erop. Het lijkt er op dat de vroege starters gelijk krijgen.
14.42
2B "dat wordt een enkeltje Reiselfingen". even later "1 meter boven vlv Reiselfingen, 6 km voor het keerpunt.
14.25
De meeste buienactiviteit lijkt noord van Musbach langs te gaan. Gaan ze straks dan toch terug komen?? Steven meldt voor de standardklasse mooi en rustig stijgen op koers boven de 1700 msl.
14.13
SEI en EF zijn om 14.05 gestart, 7 om 14.13. 2B zit op 1600 m 20 km voor het keerpunt. Steven valt hard omlaag op weg naar een vette pluk. In het zuiden lijkt de buienontwiikeling nog mee te vallen. 30 km NW van het veld staat al een vette bui of is dit de eerste van een aaneengesloten rij??
13.48
Tim meld nu 3 m/sec naar hoog, erg ruig. EF zit laag achter de baan weer stijgend. Bovenwind is nu gemeld: 42 km/h 250 gr. Het tweede been moet straks wel snel gaan. Eerst nog ronden. Bij het veld lijkt het lastig voor de st.klasse onder de mooiste cu. Wij verwachten de buien over 1.15 uur bij het veld, wij gaan hier alles regen- en stormvast maken.
13.42
T2 is ook gestart. De startlijn van de standaardklasse gaat om 13.45 open. Het gemiddeld van 2B is weer gestegen tot boven de 40 km/h.
13.38
De bellen in de lij van het Schwarzwald zijn verwaaid en niet rond te krijgen. YX is ook gestart en zit ook in de buurt van Winzeln
13.30
Wij kijken met spanning naar het naderende koufront, Wanneer komt het bij ons? Op de plaatjes lijkt het wat vertraagd te worden op de grens Vogezen/Schwarzwald. Tim zit bij Winzeln met 1/m/sec. De bovenwind is inmiddels tegen de 50 km/h
13.25
2B is over de startlijn (10 minuten terug). Bij het veld gaat het thermisch al hoger; 1900 (EF). YX gaat nu ook
13.05
Startlijn clubklasse is open, Tim komt vanuit de golf 18 km naar de startlijn glijden.
12.50
Standaard start nu voor de B-opdracht: AAT Tmin 2 uur, afstand 136/289 km. Maximum starthoogte 2000 meter, geen speedlimit. Onze observatie was dat onze mannen in de golf zitten en en de Duitsers allemaal achteraan staan.
12.26
Tim wordt net het lentikapje ingezogen: 2200 m, onbruikbaar omdat het te ver van de startlijn af is.
12.25
Harde wind, 40km/h, buienlijn lijkt binnen anderhalf uur bij ons te zijn. Tim zit in de golf. gemeld stijgen 1,8 m/sec. Zou de startlijn nog open gaan??
12.15
Brian meldt uit de duodiscus inkomende stratocumulusvelden vanuit het zuidwesten. Een B-opdracht voor de standaardklasse?
12.10
Tim meldt een basis van 1900 meter, 2,5 m/sec
12.00
Tim, Steven en Rik worden als 2e, 3e en 4e vliegers opgesleept. Ook in de standaardklasse staan de jongens vooraan.
11.45
We zitten vandaag voor een koufront waarvan wij denken dat deze ons om 14.30 heeft bereikt.Daarvoor moet het onder invloed van een trogje zo instabiel worden dat er races van 238,5 en 258,8 km zijn uitgeschreven. Eerste start om 12.00 uur verwacht. Zojuist is de duodiscus opgesleept als snuffelaar. De duodiscus geeft aan dat het "windy" is en dat het voor de clubklasse lastig zal zijn.Nog geen uitgestelde start.
Gisteren:
Na twee wedstrijddagen stond Nederland tweede in het landenklassement achter Duitsland, volgens een voor onsnog ondoorgrondelijke formule. We zullen gisteren wel ingehaald zijn door de Denen, die gisteren weer een dagoverwinning hadden en zelfs een eerste plaats in het klassement.
Ard was gisteren bij het starten onderuitgezakt en binnen 3 minuten had Axel hem weer vliegend. 20 minuten alter ging hij over de startlijn en heel even leek het dat hij voor een topklassering ging, zwak stijgen op het laatste been koste hem 10 minuten. Dodelijk op zo'n korte opdracht van 1,5 uur.
Het is voor de standaarklasse erg moeilijk om steeds zo laat te moeten starten, zodat voor de startlijn alles goed moet gaan om op tijd weg te kunnen. Als het op pad dan ook even tegen zit, je weinig werkhoogte hebt en daardoor weinig tijd hebt om de sterke bellen te vinden, kan het zomaar voorkomen dat je een kwartiertje verliest die je op zo'n korte opdracht nooit meer goed kunt maken. De winnaars van gisteren vlogen met een redelijk hoog risicoprofiel, maar wel fanatstisch goed gevlogen. |