Zaterdag 13 augustus - derde wedstrijddag
Geplaatst door Ger op 13-08-2011 12:39
Weer een mooie dag vandaag, met een prima resultaat van Rik. Volgens de meteoman gaan we morgen ook weer vliegen. Jullie horen van ons.

18.45
EF is helaas buiten geland, 20 km uit.

18.25
EF nog 30 km te gaan, moeizaam

18.20
7 en SEI, 10 kilometer uit op finishfrequentie

18.06
Ard zijn LX werkt niet. Hij blijft bij Stefan T om een final-glide te kunnen maken.
Rik voorlopig 4e, Tim 6e, Steven 8e met 16 man gescoord.

18.03
Ard meldt dat het gaat lukken, bel uitdraaien en dan op final glide. SEI zit bij hem in de buurt. 7 heeft nog 7 minuten over.

18.00
SEI 2e cirkel gerond. EF zit weer op 1450 meter


17.57
De eerste standaardklasse Duitser komt binnen

17.52
EF vliegt nog. 7 heeft nog wat meters nodig om op het veld te komen

17.50
Ard is aan het ronden en het gaat goed, 1650 msl. goed pad

17.45
Het weer in het wedstrijdgebied ziet er nog redelijk uit. Het stijgen is zo te horen wel wat minder aan het worden. EF geeft aan dat hij moet buiten landen. 7 en SEI zitten aan c.q. bij de basis. Ard heeft nog een half uur en gaat kort ronden. SEI heeft nog drie minuten. Die gaat wat over de Tmin heen.

17.39
7 geeft door aan SEI dat hij indraait voor 0.9 m/s.

17.37
Tim is uitgestapt en YX komt net langs rollen.

17.35
YX checkpoint east, for direct landing

17.34
"T2 full stop at the hangar for weighing"


17.32
Eerste drie clubklasse is binnen. SEI heeft eerste sector gerond. T2, YX en 2B schakelen op musbach frequentie.

17.29
YX 12 km voor checkpoint, final glide. T2 final glide, 2B ook zo iets??

17.27
T2 draait over rechts in in een goede bel. YX ziet hem. 1,7 m/sec. 2B heeft flink zakken voor de cumel. YX 2m/sec, T2 1,9 m/sec

17.21
2B weer een metertje; de soep en zo........... De standaardjongens staan op het punt om te keren in de eerste sector

17.17
Ard klinkt weer vrolijk, YX draait richting checkpoint. 2B zit net niet op final glide met wat "dramatische" vooruitzichten. EF back on line.

17.15
T2 op 30 km voor checkoint, YX op 24 km. Ze zullen draaien in de sector zodra ze op glijpad het naar huis zitten

17.10
T2 33.8 km voor checkpoint met veel stijgen. Nog 36 te gaan, 20 min over.

17.00
T2 gaat net oost van het keerpunt omdraaien. SEI 15 km voor de 1e sector. EF zit daar net achter. Ze hebben elkaar in zicht. 7 heeft het onderuitzakken en laag bij het veld draaien gecompenseerd, hij zit weer vlak de andere jongens. Stem is niet meer "down".


16.52
2B en YX zitten boven de Alb. Ze zijn bezig hoogte te winnen en het keren in de tweede sector en de final glide uit te gaan knobbelen. Op de spot kunnen we zien dat T2 wat oostelijk van ze zit.

16.47
Het is ons wat onduidelijk waar de clubklassejongens precies zitten. Ze moeten nog zo'n 40 minuten.

16.41
Ook 7 is gestart

16.20
SEI en EF zijn over de startlijn.

16.05
7 is meteen weer opgesleept, met dank aan de wedstrijdleiding. 2B en YX verheugen zich op scheuren op de Alb.

16.00
T2 27 km voor het keerpunt, nog wat cirrus boven de sector. De aanvoer is schoon. 7 komt terug landen. YX meldt 2-3 m/sec, 2B eronder 1.2 m/s.

15.56
Startlijn standaardklasse gaat om 16.16 open.


15.37
Nu wordt ook de Mü-30 ingezet. Een Akaflieg Munchen ontwerp met slechts 300 pk vermogen. T2 meldt nog beter stijgen onderweg.

15.34
De clubklassejongens zijn over de lijn, 2B meldt het eerste stijgen op koers.

Vandaag
Victor, de vader van Stefan Telkamp is samen met zijn vrouw langsgekomen met de Zlin. Zojuist komt hij weer met donderend geweld langs, maar nu met een volle standaardklassekist achter zich aan. Er was vandaag een klein tekort aan sleepkisten. We zijn al een uur en een kwartier bezig en de helft van de laatste klasse moet nog omhoog.

15.23
De startlijn voor de clubklasse is nu open. Bij de startlijn hangt nog wat AC, op koers ziet het er goed uit en de satelietbeelden geven aan dat de cirrusvelden in het zuiden zijn weggedreven. Onze standaardklassejongens zijn net opgesleept. Hun T min is teruggebracht naar 1,5 uur.

14.00
Tmin clubklasse naar 2 uur. Eerste start om 14.15 uur.

13.35
Start uitgesteld naar 14.00 uur. De Duo hangt op 1300 meter, 1 m/sec, maar het cirrusscherm boven ons zal over 1.15 uur naar het oosten zijn weggetrokken: we nemen aan dat de Tmin zal worden aangepast.

13.00
De duo staat klaar voor de snuffelstart, maar nog geen sleepkabel. Axel adviseert om er maar één van de deelnemers te "klauen". Start uitgesteld naar 13.30 uur


12.45
Net briefing gehad en opdrachten gekregen. Er komen weervenstertjes, welke nog wat klein lijken, de lucht is iets vochtiger en onstabieler dan gisteren en er kunnen buitjes ontstaan. beste deel van de dag tussen 14.30 uur en 16.30 uur. De buien worden vanuit de Vogezen vooral aan de westzijde van het Schwarzwald verwacht.

Opdrachten:
Clubklasse: AAT, Tmin = 2.30 uur, afstanden 93,5/233,7 km
Standaardklasse: AAT, Tmin = 2.00 uur, afstanden107,1/254,3 km

Start is net uitgesteld tot 13.15 uur. 7 en SEI zijn aan de beurt voor wegen.

Alle weerberichten beginnen te zeggen dat het vanaf dinsdag echt mooi weer wordt en Bernd (meteoman) verwacht ook morgen en maandag vliegbare condities. Misschien al gaan nadenken wanneer de rustdag gepland moet worden

Gisteren
De verklaring voor Ard zijn bijzonder lage snelheid is dat hij ongeveer 1 uur tussen de 187 en 210 AGL heeft zitten klapwieken. Dan toch volhouden getuigt van karakter. Het doordraaien tot ver boven zijn glijpad was vervolgens om zichzelf toch even een ontspannen deel van de vlucht te geven. De FAI vlag is terugggeven door de RAF; Revolutionary Alliance against Flags. Hij was teruggelegd onder de aanhanger van de AF, de club-duodiscus. Het losgeld was: beter weer en (nog) betere tasksetting. Maandag: international evening, woensdag Karaoke met (je eigen) BBQ voor de hangaar.

Uitgebreid nieuws
Weer een mooie dag vandaag, met een prima resultaat van Rik. Volgens de meteoman gaan we morgen ook weer vliegen. Jullie horen van ons.

18.45
EF is helaas buiten geland, 20 km uit.

18.25
EF nog 30 km te gaan, moeizaam

18.20
7 en SEI, 10 kilometer uit op finishfrequentie

18.06
Ard zijn LX werkt niet. Hij blijft bij Stefan T om een final-glide te kunnen maken.
Rik voorlopig 4e, Tim 6e, Steven 8e met 16 man gescoord.

18.03
Ard meldt dat het gaat lukken, bel uitdraaien en dan op final glide. SEI zit bij hem in de buurt. 7 heeft nog 7 minuten over.

18.00
SEI 2e cirkel gerond. EF zit weer op 1450 meter


17.57
De eerste standaardklasse Duitser komt binnen

17.52
EF vliegt nog. 7 heeft nog wat meters nodig om op het veld te komen

17.50
Ard is aan het ronden en het gaat goed, 1650 msl. goed pad

17.45
Het weer in het wedstrijdgebied ziet er nog redelijk uit. Het stijgen is zo te horen wel wat minder aan het worden. EF geeft aan dat hij moet buiten landen. 7 en SEI zitten aan c.q. bij de basis. Ard heeft nog een half uur en gaat kort ronden. SEI heeft nog drie minuten. Die gaat wat over de Tmin heen.

17.39
7 geeft door aan SEI dat hij indraait voor 0.9 m/s.

17.37
Tim is uitgestapt en YX komt net langs rollen.

17.35
YX checkpoint east, for direct landing

17.34
"T2 full stop at the hangar for weighing"


17.32
Eerste drie clubklasse is binnen. SEI heeft eerste sector gerond. T2, YX en 2B schakelen op musbach frequentie.

17.29
YX 12 km voor checkpoint, final glide. T2 final glide, 2B ook zo iets??

17.27
T2 draait over rechts in in een goede bel. YX ziet hem. 1,7 m/sec. 2B heeft flink zakken voor de cumel. YX 2m/sec, T2 1,9 m/sec

17.21
2B weer een metertje; de soep en zo........... De standaardjongens staan op het punt om te keren in de eerste sector

17.17
Ard klinkt weer vrolijk, YX draait richting checkpoint. 2B zit net niet op final glide met wat "dramatische" vooruitzichten. EF back on line.

17.15
T2 op 30 km voor checkoint, YX op 24 km. Ze zullen draaien in de sector zodra ze op glijpad het naar huis zitten

17.10
T2 33.8 km voor checkpoint met veel stijgen. Nog 36 te gaan, 20 min over.

17.00
T2 gaat net oost van het keerpunt omdraaien. SEI 15 km voor de 1e sector. EF zit daar net achter. Ze hebben elkaar in zicht. 7 heeft het onderuitzakken en laag bij het veld draaien gecompenseerd, hij zit weer vlak de andere jongens. Stem is niet meer "down".


16.52
2B en YX zitten boven de Alb. Ze zijn bezig hoogte te winnen en het keren in de tweede sector en de final glide uit te gaan knobbelen. Op de spot kunnen we zien dat T2 wat oostelijk van ze zit.

16.47
Het is ons wat onduidelijk waar de clubklassejongens precies zitten. Ze moeten nog zo'n 40 minuten.

16.41
Ook 7 is gestart

16.20
SEI en EF zijn over de startlijn.

16.05
7 is meteen weer opgesleept, met dank aan de wedstrijdleiding. 2B en YX verheugen zich op scheuren op de Alb.

16.00
T2 27 km voor het keerpunt, nog wat cirrus boven de sector. De aanvoer is schoon. 7 komt terug landen. YX meldt 2-3 m/sec, 2B eronder 1.2 m/s.

15.56
Startlijn standaardklasse gaat om 16.16 open.


15.37
Nu wordt ook de Mü-30 ingezet. Een Akaflieg Munchen ontwerp met slechts 300 pk vermogen. T2 meldt nog beter stijgen onderweg.

15.34
De clubklassejongens zijn over de lijn, 2B meldt het eerste stijgen op koers.

Vandaag
Victor, de vader van Stefan Telkamp is samen met zijn vrouw langsgekomen met de Zlin. Zojuist komt hij weer met donderend geweld langs, maar nu met een volle standaardklassekist achter zich aan. Er was vandaag een klein tekort aan sleepkisten. We zijn al een uur en een kwartier bezig en de helft van de laatste klasse moet nog omhoog.

15.23
De startlijn voor de clubklasse is nu open. Bij de startlijn hangt nog wat AC, op koers ziet het er goed uit en de satelietbeelden geven aan dat de cirrusvelden in het zuiden zijn weggedreven. Onze standaardklassejongens zijn net opgesleept. Hun T min is teruggebracht naar 1,5 uur.

14.00
Tmin clubklasse naar 2 uur. Eerste start om 14.15 uur.

13.35
Start uitgesteld naar 14.00 uur. De Duo hangt op 1300 meter, 1 m/sec, maar het cirrusscherm boven ons zal over 1.15 uur naar het oosten zijn weggetrokken: we nemen aan dat de Tmin zal worden aangepast.

13.00
De duo staat klaar voor de snuffelstart, maar nog geen sleepkabel. Axel adviseert om er maar één van de deelnemers te "klauen". Start uitgesteld naar 13.30 uur


12.45
Net briefing gehad en opdrachten gekregen. Er komen weervenstertjes, welke nog wat klein lijken, de lucht is iets vochtiger en onstabieler dan gisteren en er kunnen buitjes ontstaan. beste deel van de dag tussen 14.30 uur en 16.30 uur. De buien worden vanuit de Vogezen vooral aan de westzijde van het Schwarzwald verwacht.

Opdrachten:
Clubklasse: AAT, Tmin = 2.30 uur, afstanden 93,5/233,7 km
Standaardklasse: AAT, Tmin = 2.00 uur, afstanden107,1/254,3 km

Start is net uitgesteld tot 13.15 uur. 7 en SEI zijn aan de beurt voor wegen.

Alle weerberichten beginnen te zeggen dat het vanaf dinsdag echt mooi weer wordt en Bernd (meteoman) verwacht ook morgen en maandag vliegbare condities. Misschien al gaan nadenken wanneer de rustdag gepland moet worden

Gisteren
De verklaring voor Ard zijn bijzonder lage snelheid is dat hij ongeveer 1 uur tussen de 187 en 210 AGL heeft zitten klapwieken. Dan toch volhouden getuigt van karakter. Het doordraaien tot ver boven zijn glijpad was vervolgens om zichzelf toch even een ontspannen deel van de vlucht te geven. De FAI vlag is terugggeven door de RAF; Revolutionary Alliance against Flags. Hij was teruggelegd onder de aanhanger van de AF, de club-duodiscus. Het losgeld was: beter weer en (nog) betere tasksetting. Maandag: international evening, woensdag Karaoke met (je eigen) BBQ voor de hangaar.