Donderdag 18 augustus - 7e wedstrijddag
Geplaatst door Ger op 18-08-2011 12:05
19.45
Na een uurtje in de hangaar om direct de uitslagen te kunnen zien en de resultaten via de telefoon en het volledig afgevulde NijAC wedstrijdhok op shoutbox van zweefportaal te laten zetten, dan toch nog even een een kleine terugblik op vandaag.
Het weerbeeld uit de briefing veranderde binnen een half uur volledig, doordat achter de trog een convergentielijntje ontstond en toen dat om 14.00 uur voorbij was getrokken er volledig andere lucht binnen kwam. Heldere lucht met goede thermische condities en waarin door een zeer krachtige bovenstroming ook golf ontstond. FL 95 was de beperking en wij hebben vanaf Heineken hiervoor maar een keertje gewaarschuwd. Doordat de Duitsers zeer laat in de rij stonden hebben zij hiervan niet maximaal kunnen profiteren. Een gelukkie voor ons.
Misschien dat onze clubklassejongens hierdoor een betere mind-setting kregen dan de Duitsers, maar zeker was dat ze vanaf het begin in een zeer positieve flow kwamen en gewoon het maximale uit hun Tmin hebben gehaald. Späth en Welsch vlogen precies 99,5 km. Wanneer minder dan 25% van de vliegers 100 km had gevlogen dan was het geen wedstrijddag geweest. Zaten de Duitsrs nog met het verkeerde weer in hun hoofd??
Door weer een fantastische samenwerking met Steven kon voor team Holland-club het maximale uit de dag worden gehaald. 4550 pnt totaal, voorlopig een eerste plaats voor 2B. Morgen nog één keer focussen op de vliegdag en proberen de 1e plaats consolideren. We gaan niets anders doen: team Holland is deze week gewoon de beste en we gaan er voor. Bernd, de meteoman schat een 50/50 kans dat we gaan vliegen. De Duitsers zullen er alles aan doen om er een vliegdag van te gaan maken.
Frouwke heeft met alle restjes een avondeten gebrouwen om op het veld te kunnen eten om de focus vanavond ook te kunnen vasthouden.
17.56
WL en 57 zijn ook binnen. Nu maximaal 45 minuten afwachten.
17.54
XN, Sebastiaan Nägel is binnen, volgens de Duitse site is hij heel snel. 20 km/h sneller dan zijn conculaga's = 66 voor Spath en Nagel. YX zat boven de 80....... Voor wat mijn rekenen en aannames waard zijn.
17.52
EF is binnen
17. 49
2B en YX zijn binnen. Nu wachten op Welsch en Späth.
17.47
17.44
T2 is binnen, 2B goed pad, kan het nog harder??. De jantars mogen 290 km/h
17.40
YX 16 km uit, T2 checkpoint east, schakelen. EF 10 km uit, schakelen. YX vliegt 170 km/h. Tim doet VNE. Ze gaan het wel halen. Zijn de Duitsers al bang, of zijn wij te optimistisch??
17.38
YX voor checkpoint, "toch nog een keer boven de 80 km/h". 2B ook gedraaid.
17.34
YX gaat rechtuitvliegend hard omhoog, blijft afstand maken in de tweede sector. Gaat (zeer?) goed. 2B vraagt YX of het een leuk vluchtje was; ze zijn nog niet geland............. Zouden de Duitsers het ook leuk vinden??
17.32
2T geeft een goed pad aan voor 2B, gaan iets overtijd.
17.27
2B Gaat met 2 m/sec omhoog, afstand maken
17.26
SEI 20 km final glide, iets over tijd
17.22
2B nog 62 meter, YX: "goh, ik zit op glijpad, ik ga". De 57 en WL gaan niet goed. Krümml (XN) gaat beter dan zijn teamgenoten. Ze zijn bang dat Tim ze gaat inhalen. YX meldt veel zakken op pad.
17.19
2B meldt anderhalf
17.14
7 is samen met SI en P geland. Het laatste stukje is lastig. Ook voor enige Duitsers. De massa zit 20 km voor het checkpoint, 26 km uit. De ALB, de eerste standaardduitser is binnen.
17.10
Ard zit laag aan de helling, zwak stijgen. De eerste standaardklasse Fransman is binnen.
17.05
2B en YX weer bij elkaar. T2 vooruit. Op weg naar veelbelovende wolken. Tim geeft aan een goede buitenlandse haas voor zich te hebben.
17.00
De clubklassejongens zijn inmiddels op het tweede been.
16.53
SEI, EF en 7 hebben gerond in de 2e sector, nog 30 en 38 minuten
16.46
EF en 7 zitten bij elkaar in de buurt, gaan de terugreis plannen. Op de Alb is het
volgens hen wat minder. 2B, T2 en YX zitten bij elkaar in de buurt.
16.24
2B naar YX: 3,2 m/sec. Zitten samen. T2 is 6 minuten later over de startlijn gegaan
16.22
Zowel de Duitsers als de Hollanders in de club zijn op pad. De starttijden houden we nog even voor ons. De webmaster van de Duitsers woont vlak bij de Nederlandse grens.........
16.20
De standaardklassejongens zijn gedraaid in de eerste sector
16.05
De Duitsers hebben moeite elkaar te vinden; ze gingen dan ook als allerlaatsten de lucht in. 2B en YX zitten bij elkaar.
16.00
SEI zit al 10 minuten in de eerste sector. EF meldt de eerste 3 meter.
15.50
We hebben de club moeten waarschuwen voor FL 95
15.40
Startlijn club gaat open om 16.00 open. Standaard meldt redelijk weer op koers.
15.28
EF en 7 een echte condorstart gemaakt. 2B 2600 meter, 45 km/h wind 246 gr. FL95 = 2926 msl
15.22
2B meldt 2400 meter 2 m/sec. Het zicht is weer fantastisch. Cu boven het Schwarzwald. SEI starttijd 15.20 uur. 2B 2500 meter 30 km/h wind, 212 gr. Maximum startlijnhoogte 2000 msl, no speedlimit.
15.05
Ik had wat mooie tekstjes over het weer, dat einde thermiek later zou zijn, met wat buienontwikkeling in het zuiden op het einde van de dag en dat ik verwacht dat de startlijn voor de clubklass tegen een uur of vier open zal gaan, maar dat tiep ik niet meer in. Startlijn standaard is nu (15.10) open. EF meldt 2150 meter
14.32
De helft van de standaardklasse vliegt, waaronder onze jongens.
14.12
"3 minuten"
13.55
1 m/sec, "the ballasted standardgliders might have problems with it". Start uitgesteld naar 14.15 uur
13.50
De snuffelaar komt onderuit? Tijd voor een roddel. Heibel in het Duitse kamp, Welsch kwam gisteren niet uit de golf naar beneden voor Späth. Ondertussen is het hier 31 gr C in de schaduw.
13.40
Brian: "it's going to happen, but not yet, suggest to postpone untill 14.00 hrs"
13.05
Firts launch standaardclass 13.30 uur
12.55
De clubklasse wordt nu gegroepeerd uit de grid geschoven, westelijk naast de standaardklasse. Zodra de bewolking voorbij is (uurtje??) gaat de standaard omhoog. Wanneer er dan nog tijd over is, gaat ook de club met een waarschijnlijk aangepaste Tmin
12.45
teamcaptainsmeeting in front of the standardclass grid
12.25 - 12.35
We horen op de competitionfrequency een variatie van musikale intro's. Brian: "Well, it's a childrens competition".
12.30
Brian is geland, we zien het frontje nu vlak bij ons, het kraakt op de radio, maar geen ontladingen op het plaatje. Onze inschatting is dat we wachten tot na het frontje. 14.00 of 14.30 uur??
Vraag van de dag: waarom is de tweevoudige dagwinnaar van de US uit de competitie gezet door zijn eigen federation??
12.25
Start uitgesteld naar 13.00 uur
12.10
We zien al wat regen op de radar net voor de westelijke Schwarzwald. Hierboven zit 7/8 CS. Brian meld rustige thermiek 0,9 m/sec tot 1300 m
12.00
Start uitgesteld naar 12.30 uur
Het belooft een interessant dagje te worden, hoofdzakelijk blauwe thermiek, met boven het Schwarzwald mogelijk wat Cu. ook gisteren deed de Alb weer niet wat er van verwacht werd. De opdrachten zijn AAT's van 2,5 en 2 uur voor de club en standaard. Eerst naar het zuidpuntje van het Schwarzwald, daarna de Alb op met daartussen een wat minder thermisch stukje. De stroming is weer vrij fors westelijk hegeen de thermiek boven het Schwarzwald weer sterk zal verstoren. Een trogje komt vanuit het westen en dal tussen 15.00 en 17.00 in onze buurt zijn. Betere Thermiek op de eerste been, maar ook eerder buien?? Wat te doen, wat te doen.
Vandaag is het een kwestie van consolideren in de clubklasse en wat minder water in de standaardklassekisten. Hoe gaan wedan consolideren. Het teamvliegen in de club was de afgelopen dag steeds prima, dus dat gaan we volhouden. Moet er kort worden gevlogen omdat we denken dat er veel mensen binnen gaan komen, of komt er niemand binnen en moet de afstand worden gemaximaliseerd. CX, Milislov Cink staat iets minder dan 200 pnt achter Tim en de Duitsers iets minder dan 100 voor hem. Ook Steven en Rik hebben ereplaatsen te verdedigen. Alles is nog mogelijk. Daarnaast is het maken van fouten door de één of de ander in dit weer ook een reële mogelijkheid
Gisteren;
Onze held van de dag is Steven. Doordat 2B en T2 in de golf zaten en 500 meter hoger konden starten, had hij bij het eerste keerpunt meteen 15 minuten aan zijn broek. Sommige Duitsers waren nog hoger weggegaan. Toch is hij de hele dag maximale teamprestatie blijven geven en heeft de andere heren vele bellen aangegeven. Pas na de landing heeft hij zich eventjes overgegeven aan zijn frustaties van de dag.
Ard vloog een schitterend vlucht tot het laatste keerpunt. Volgens afspraak hoog gerond (2100 m) en vervolgens vond in zijn eentje helemaal niets meer en stond aan de grond.l
Uitgebreid nieuws
19.45
Na een uurtje in de hangaar om direct de uitslagen te kunnen zien en de resultaten via de telefoon en het volledig afgevulde NijAC wedstrijdhok op shoutbox van zweefportaal te laten zetten, dan toch nog even een een kleine terugblik op vandaag.
Het weerbeeld uit de briefing veranderde binnen een half uur volledig, doordat achter de trog een convergentielijntje ontstond en toen dat om 14.00 uur voorbij was getrokken er volledig andere lucht binnen kwam. Heldere lucht met goede thermische condities en waarin door een zeer krachtige bovenstroming ook golf ontstond. FL 95 was de beperking en wij hebben vanaf Heineken hiervoor maar een keertje gewaarschuwd. Doordat de Duitsers zeer laat in de rij stonden hebben zij hiervan niet maximaal kunnen profiteren. Een gelukkie voor ons.
Misschien dat onze clubklassejongens hierdoor een betere mind-setting kregen dan de Duitsers, maar zeker was dat ze vanaf het begin in een zeer positieve flow kwamen en gewoon het maximale uit hun Tmin hebben gehaald. Späth en Welsch vlogen precies 99,5 km. Wanneer minder dan 25% van de vliegers 100 km had gevlogen dan was het geen wedstrijddag geweest. Zaten de Duitsrs nog met het verkeerde weer in hun hoofd??
Door weer een fantastische samenwerking met Steven kon voor team Holland-club het maximale uit de dag worden gehaald. 4550 pnt totaal, voorlopig een eerste plaats voor 2B. Morgen nog één keer focussen op de vliegdag en proberen de 1e plaats consolideren. We gaan niets anders doen: team Holland is deze week gewoon de beste en we gaan er voor. Bernd, de meteoman schat een 50/50 kans dat we gaan vliegen. De Duitsers zullen er alles aan doen om er een vliegdag van te gaan maken.
Frouwke heeft met alle restjes een avondeten gebrouwen om op het veld te kunnen eten om de focus vanavond ook te kunnen vasthouden.
17.56
WL en 57 zijn ook binnen. Nu maximaal 45 minuten afwachten.
17.54
XN, Sebastiaan Nägel is binnen, volgens de Duitse site is hij heel snel. 20 km/h sneller dan zijn conculaga's = 66 voor Spath en Nagel. YX zat boven de 80....... Voor wat mijn rekenen en aannames waard zijn.
17.52
EF is binnen
17. 49
2B en YX zijn binnen. Nu wachten op Welsch en Späth.
17.47
17.44
T2 is binnen, 2B goed pad, kan het nog harder??. De jantars mogen 290 km/h
17.40
YX 16 km uit, T2 checkpoint east, schakelen. EF 10 km uit, schakelen. YX vliegt 170 km/h. Tim doet VNE. Ze gaan het wel halen. Zijn de Duitsers al bang, of zijn wij te optimistisch??
17.38
YX voor checkpoint, "toch nog een keer boven de 80 km/h". 2B ook gedraaid.
17.34
YX gaat rechtuitvliegend hard omhoog, blijft afstand maken in de tweede sector. Gaat (zeer?) goed. 2B vraagt YX of het een leuk vluchtje was; ze zijn nog niet geland............. Zouden de Duitsers het ook leuk vinden??
17.32
2T geeft een goed pad aan voor 2B, gaan iets overtijd.
17.27
2B Gaat met 2 m/sec omhoog, afstand maken
17.26
SEI 20 km final glide, iets over tijd
17.22
2B nog 62 meter, YX: "goh, ik zit op glijpad, ik ga". De 57 en WL gaan niet goed. Krümml (XN) gaat beter dan zijn teamgenoten. Ze zijn bang dat Tim ze gaat inhalen. YX meldt veel zakken op pad.
17.19
2B meldt anderhalf
17.14
7 is samen met SI en P geland. Het laatste stukje is lastig. Ook voor enige Duitsers. De massa zit 20 km voor het checkpoint, 26 km uit. De ALB, de eerste standaardduitser is binnen.
17.10
Ard zit laag aan de helling, zwak stijgen. De eerste standaardklasse Fransman is binnen.
17.05
2B en YX weer bij elkaar. T2 vooruit. Op weg naar veelbelovende wolken. Tim geeft aan een goede buitenlandse haas voor zich te hebben.
17.00
De clubklassejongens zijn inmiddels op het tweede been.
16.53
SEI, EF en 7 hebben gerond in de 2e sector, nog 30 en 38 minuten
16.46
EF en 7 zitten bij elkaar in de buurt, gaan de terugreis plannen. Op de Alb is het
volgens hen wat minder. 2B, T2 en YX zitten bij elkaar in de buurt.
16.24
2B naar YX: 3,2 m/sec. Zitten samen. T2 is 6 minuten later over de startlijn gegaan
16.22
Zowel de Duitsers als de Hollanders in de club zijn op pad. De starttijden houden we nog even voor ons. De webmaster van de Duitsers woont vlak bij de Nederlandse grens.........
16.20
De standaardklassejongens zijn gedraaid in de eerste sector
16.05
De Duitsers hebben moeite elkaar te vinden; ze gingen dan ook als allerlaatsten de lucht in. 2B en YX zitten bij elkaar.
16.00
SEI zit al 10 minuten in de eerste sector. EF meldt de eerste 3 meter.
15.50
We hebben de club moeten waarschuwen voor FL 95
15.40
Startlijn club gaat open om 16.00 open. Standaard meldt redelijk weer op koers.
15.28
EF en 7 een echte condorstart gemaakt. 2B 2600 meter, 45 km/h wind 246 gr. FL95 = 2926 msl
15.22
2B meldt 2400 meter 2 m/sec. Het zicht is weer fantastisch. Cu boven het Schwarzwald. SEI starttijd 15.20 uur. 2B 2500 meter 30 km/h wind, 212 gr. Maximum startlijnhoogte 2000 msl, no speedlimit.
15.05
Ik had wat mooie tekstjes over het weer, dat einde thermiek later zou zijn, met wat buienontwikkeling in het zuiden op het einde van de dag en dat ik verwacht dat de startlijn voor de clubklass tegen een uur of vier open zal gaan, maar dat tiep ik niet meer in. Startlijn standaard is nu (15.10) open. EF meldt 2150 meter
14.32
De helft van de standaardklasse vliegt, waaronder onze jongens.
14.12
"3 minuten"
13.55
1 m/sec, "the ballasted standardgliders might have problems with it". Start uitgesteld naar 14.15 uur
13.50
De snuffelaar komt onderuit? Tijd voor een roddel. Heibel in het Duitse kamp, Welsch kwam gisteren niet uit de golf naar beneden voor Späth. Ondertussen is het hier 31 gr C in de schaduw.
13.40
Brian: "it's going to happen, but not yet, suggest to postpone untill 14.00 hrs"
13.05
Firts launch standaardclass 13.30 uur
12.55
De clubklasse wordt nu gegroepeerd uit de grid geschoven, westelijk naast de standaardklasse. Zodra de bewolking voorbij is (uurtje??) gaat de standaard omhoog. Wanneer er dan nog tijd over is, gaat ook de club met een waarschijnlijk aangepaste Tmin
12.45
teamcaptainsmeeting in front of the standardclass grid
12.25 - 12.35
We horen op de competitionfrequency een variatie van musikale intro's. Brian: "Well, it's a childrens competition".
12.30
Brian is geland, we zien het frontje nu vlak bij ons, het kraakt op de radio, maar geen ontladingen op het plaatje. Onze inschatting is dat we wachten tot na het frontje. 14.00 of 14.30 uur??
Vraag van de dag: waarom is de tweevoudige dagwinnaar van de US uit de competitie gezet door zijn eigen federation??
12.25
Start uitgesteld naar 13.00 uur
12.10
We zien al wat regen op de radar net voor de westelijke Schwarzwald. Hierboven zit 7/8 CS. Brian meld rustige thermiek 0,9 m/sec tot 1300 m
12.00
Start uitgesteld naar 12.30 uur
Het belooft een interessant dagje te worden, hoofdzakelijk blauwe thermiek, met boven het Schwarzwald mogelijk wat Cu. ook gisteren deed de Alb weer niet wat er van verwacht werd. De opdrachten zijn AAT's van 2,5 en 2 uur voor de club en standaard. Eerst naar het zuidpuntje van het Schwarzwald, daarna de Alb op met daartussen een wat minder thermisch stukje. De stroming is weer vrij fors westelijk hegeen de thermiek boven het Schwarzwald weer sterk zal verstoren. Een trogje komt vanuit het westen en dal tussen 15.00 en 17.00 in onze buurt zijn. Betere Thermiek op de eerste been, maar ook eerder buien?? Wat te doen, wat te doen.
Vandaag is het een kwestie van consolideren in de clubklasse en wat minder water in de standaardklassekisten. Hoe gaan wedan consolideren. Het teamvliegen in de club was de afgelopen dag steeds prima, dus dat gaan we volhouden. Moet er kort worden gevlogen omdat we denken dat er veel mensen binnen gaan komen, of komt er niemand binnen en moet de afstand worden gemaximaliseerd. CX, Milislov Cink staat iets minder dan 200 pnt achter Tim en de Duitsers iets minder dan 100 voor hem. Ook Steven en Rik hebben ereplaatsen te verdedigen. Alles is nog mogelijk. Daarnaast is het maken van fouten door de één of de ander in dit weer ook een reële mogelijkheid
Gisteren;
Onze held van de dag is Steven. Doordat 2B en T2 in de golf zaten en 500 meter hoger konden starten, had hij bij het eerste keerpunt meteen 15 minuten aan zijn broek. Sommige Duitsers waren nog hoger weggegaan. Toch is hij de hele dag maximale teamprestatie blijven geven en heeft de andere heren vele bellen aangegeven. Pas na de landing heeft hij zich eventjes overgegeven aan zijn frustaties van de dag.
Ard vloog een schitterend vlucht tot het laatste keerpunt. Volgens afspraak hoog gerond (2100 m) en vervolgens vond in zijn eentje helemaal niets meer en stond aan de grond.l