Voorgaande WK's:
Spot Trackers
|
|
20:30 uur Enkele finish foto's van vandaag in het fotoalbum. (tip: diavoorstelling)
17:43 uur Iedereen weer binnen. Heel jammer dat Andy het niet heeft gered. Hij heeft de laatste bel niet gevonden. Hij staat 15 km uit. We gaan de uitslagen bekijken.
17:40 uur Rene en Tim zijn binnen. Internet liet ons in de steek. Frank 2 minuten uit. Andy is buitengeland.
17:33 uur De tijd voor onze Clubklasse mannen is verstreken. YX 12 km uit, 750 meter
17:25 uur Yes! 10 km uit. Y1 en 28 komen binnen. Frank heeft nog 130 meter nodig.
17:23 uur Rene heeft Frank en Tim weer bijgehaald. Goed pad voor Peter en Patrick. Peter pakt de laatste sector maximaal. Patrick wil liever thuiskomen.
17:12 uur Nog 25 km voor Patrick en Peter. 300 meter boven pad. Alleen de duitsers zijn binnen voor de rest nog geen andere Standaardklasse kisten. Tim en Frank nog 1 bel nodig. We denken dat Rene daar iets achter zit.
17:08 uur Y1 en 28 boven glijpad. 28: " Ik denk nog 1 belletje"
16:54 uur Het wordt hier steeds spannender. Peter en Patrick hadden net 2.8 m/s, maar helaas mochten ze in dit gebied niet hoger dan 1400 meter. Jammer. Ze komen in de buurt.
16:42 uur De tijd verstrijkt en iedereen is op de terugweg. Peter en Patrick zitten nu op 53 km uit, nog 800 meter nodig. Andy vliegt daar kort achter. Nog 45 minuten te gaan voor de Clubklasse. Het is weer AAT, dus we hebben geen flauw idee hoe we er voor staan. Tim: " Als ik thuis kom, ga ik aan het bier!"
16:23 uur De Standaardklasse moet nog 37 minuten. Peter in de laatste sector gedraaid.
16:15 uur Tja wat moeten we er van zeggen. Er valt niet veel te vertellen. We krabbelen voort. Patrick 1.8 m/s. Toe maar. 74: " Het is hierboven onlandbaar jongens". Er zitten nog kisten die lager zitten
15:40 uur Op de webcams kun je zien dat de lucht aardig opgevuld wordt met cirrus bewolking.
15:26 uur De reissnelheden liggen laag, maar iedereen vliegt nog. Frank, Rene en Tim zijn net in de 2e sector.
14:42 uur Maar terug naar het vliegen. Peter zat net op 400 meter, maar zit nu weer op 100 meter. Het is krabbelen geblazen voor iedereen. Andy en Patrick vliegen nu samen. Peter heeft een ander pad. Basis gaat omhoog naar 1450 m.
14:38 uur Even een verhaal over Andy. Andy stond gisteren buiten. In Finland moet je eerst toestemming hebben van de boer om het land in te mogen rijden. Dus Andy loopt naar de eerste de beste boerderij. Het blijkt niet de eigenaar te zijn, maar de beste man wil Andy wel even brengen achterop zijn quad. Andy 10 km achterop een quad!! Daar aangekomen zit de eigenaar met zijn vrouw poedelnaakt voor hun sauna. Tja euhhh, je moet toch toestemming vragen. Voor Andy helaas geen mooie dochter.
14:12 uur De Clubklassemannen zijn met drieen afgevlogen. De anderen hebben de 1e sector gerond. Geen van hun heeft nog water.
13:42 uur Peter, Patrick en Andy zijn afgevlogen. Dit wordt een hele zware dag voor iedereen. Het meeste water is al geloost. De Startlijn van de Clubklasse is geopend. Basis nog steeds op 1300 meter.
13:25 uur Foto's van ochtend + start nu in fotoalbum. (tip: diavoorstelling)
13:18 uur Inmiddels is de Clubklasse ook omhoog. Hun startlijn zal open gaan om 13:43 uur. De Standaardklasse mannen mogen nu gaan, alleen hangt er een inversie op 1300 meter. Frank zegt dat er, onder die enkele cumul die er staat, kisten nog hoger draaien. Cirrusvelden trekken hier voorbij.
12:30 uur Startlijn Standaardklasse gaat open om 12:59 uur
12:07 uur Na 2 keer de start met een kwartier te hebben uitgesteld zijn we dan toch weer begonnen. Standaardklasse gaat nu omhoog.
11:06 uur Eerste start uitgesteld naar 11:30 uur.
10:00 uur Goedemorgen Nederland,
We zitten nu samen in onze teambriefing. Vandaag een AAT voor beide klassen. Zowel de Club als Standaard klasse hebben een T-min van 03:30 uur. De Standaardklasse staat voorop. Eerste start gepland om 11:00 uur.
Vanuit het westen komt hoge bewolking binnen, die later op de middag effect kan hebben op het competitiegebied. " Vroeg starten? "Ik weet het niet". Wat is verstandig om te doen. Er is druk overleg.
Gelukkig is Patrick weer hersteld. Hij zal vandaag weer meevliegen. De twee Cola Beerenburg (bedankt Sander) hebben hem gisteren goed gedaan.
|
|
|
Video 3e wedstrijddag door Hubertus Huvermann aka Hubi |
|
19:30 uur Foto's finishes in fotoalbum. (tip: diavoorstelling
18:54 uur Het zit er weer op. Peter is binnen. Wij gaan ook F5-en. Tot morgen
18:49 uur Een massafinish. Peter zit daarbij. Knap!!
18:39 uur Peter 25km uit 1100 meter, klimmend. Even wat extra hoogte erbij. Wat spannend!! De eersten melden zich op de wedstrijdfrequentie.
18:26 uur Andy is veilig buitengeland.
18:24 uur Heel goed bericht van Peter: " Ik denk dat het wel goed gaat komen, nu 1.8 m/s. Nog 400 meter nodig.
18:22 uur Het wordt stil op de radio...ook bij de grondploeg van de duitsers die naast ons staan. Er is nog geen Standaardklasse binnen.
18:18 uur Peter meldt dat Andy buiten gaat landen. Hij zit op 200 meter en heeft een mooi groot veld. Jammer! Peter heeft wel het laatste keerpunt gerond. Zit op 500 meter. Spannend...
17:56 uur Tim ook gefinshed. De Clubklasse is nu binnen. Peter moet nog 70 km. Onze australische vriend, Andrew Maddocks, heeft ook geschakeld naar onze frequentie. Hij vliegt nu samen op met Peter. Andy op 85 km vanaf het laatste keerpunt. Dat wordt vechten voor hem.
17:53 uur Frank weer thuis, Tim 10 km uit.
17:45 uur Rene is gefinished. 74 op finalglide, 17 km
17:38 uur Rene 17 km uit. Tim 33 km uit. Beide op finalglide. Peter zit 38 km voor het laatste keerpunt. Het is daar erg druk en het gaat moeizaam.
17:27 uur 2 tjechen en 1 duitser van de Clubklasse binnen. Niet gunstig dus. Andy heeft het 1 na laatste keerpunt gerond. Dat wordt een lastige taak voor hem. Nog 168 km.
17:20 uur Peter krabbelt in het blauw tussen de 800 en 1200 meter verder met deze hele grote gaggle. 98 km uit.
17:13 uur Frank rond het laatste keerpunt. Rene in 2 m/s, hoogte winnend om op finalglide te gaan. Peter zit met 30 kisten op 800 meter. We weten niet waar. Rondom Andy is het even stil. Tim zit weer op 1900m en gaat zo het laatste keerpunt ronden.
16:59 uur Rene op 3km van het laatste keerpunt. Het wordt blauw. Hij vliegt voorzichtig.
16:47 uur Peter zit op 106 km van het laatste keerpunt
16:40 uur Frank in 3 m/s op 42 km van het laatste keerpunt. Tim zit daar niet ver achter. De Standaardklasse mannen zitten ver weg. Nu even geen bericht van hen.
16:15 uur Ook Rene moet dit gat oversteken. Hij zit op 60 km vanaf het laatste keerpunt. Het begint wel droger te worden als we richting het NW kijken. Steeds minder cumuli.
16:00 uur Peter heeft een groot blauw gat overgeschoten en heeft de cumuls weer bereikt. 54 km van het 2e keerpunt. Rene meldt 3.8 m/s en oplopend. Frank: haha, 1 groot wokkelfestijn."
15:50 uur Rene zit op 91.5 km/h. Nu de wind in de rug.
15:35 uur Frank zit 20 km voor het 3e keerpunt. Rene zit daar iets voor. Peter heeft aangehaakt bij de duitsers. De duitsers zijn 2 minuten eerder gestart. Peter zit 95 km voor het 2e keerpunt. Andy op 101 km. Andy vliegt niet meer alleen en heeft aan kunnen haken bij een groep.
15:09 uur Even de huishoudelijke zaken geregeld en we gaan weer verder met NOS langs de lijn live vanuit Rayskala. Peter en Andy hebben enige tijd geleden het eerste keerpunt gerond en zijn bezig op het 2e been. Een been van 182 km. Ze elkaar even kwijt geraakt, maar beiden zitten nu op 133 km/h gemiddeld. Frank en Rene zijn voorbij het 2e keerpunt. Tim blijft stil op de radio. Patrick is net even snotterend aangeschoven op Heineken grond. Het gaat heel langzaam iets beter. Gelukkig heeft hij weer wat kunnen eten.
14:20 uur Peter en Andy zijn vertrokken. Y1: "Perfect moment". Er is net een hele groep vertrokken. Rene kan de goede bellen vinden, 3.2 m/s. Het eerste keerpunt is gerond door de Clubklassemannen. YX heeft het op 400m opgepikt. YX: " Dit was de Rob Looisen tactiek."
14:10 uur Foto's start in fotoalbum. Foto rechts toont een eekhoorntje die veel aanwezig zijn in het campinggebied. Het blijken echte dieven van etenswaren te zijn.
14:00 uur De Standaardklasse mannen positioneren zich voor de startlijn. De andere mannen zijn op pad. Tim is 5 minuten later gestart dan Rene en Frank.
13:39 uur Startlijn van de Standaardklasse zal open gaan om 14:07 uur. De Lijn van de Clubklasse is geopend.
13:07 uur We zijn weer in de lucht. Internet is erg traag, maar inmiddels zijn alle Clubklasse kisten omhoog. Startlijn gaat open om 13:25 uur. De Standaardklasse gaat nu omhoog. Voor beide klassen een raceopdracht. Clubklasse gaat weg voor 320 km en de Standaardklasse heeft 410 km te vliegen.
12:15 uur We zijn weer begonnen aan dag 5. De Clubklasse gaat nu omhoog en het weer ontwikkeld zich fantastisch. Wederom mooi weer met mooie grote cumuls, maar... ontwikkeld het zich niet te snel?? We zullen zien. Maximale hoogte vandaag 1954 meter, wat ook de verwachting is dat we dat gaan halen.
11:30 uur Nou, het is me het dagje wel. Patrick ziek, printerstoring waardoor briefing werd verlaat. " All teamcaptains immediatly in front of the grid". Wat nu weer. De Standaardklasse die voorop staat moet verhuizen naar een andere baan,de 08, i.v.m. de wind. De Clubklasse blijft staan en zal vandaag nu als eerste starten. Maar ik moet zeggen, het omstellen van de Standaardklasse verloopt soepel. 12:15 uur eerste start.
09:30 uur Helaas moeten we melden dat Patrick zich te ziek voelt om vandaag te vliegen. Hij voelde zich gisteren al niet lekker en vannacht heeft hij meerdere malen moeten overgeven. We houden hem goed in de gaten. Beterschap!
De briefing is uitgesteld naar 10:00 uur. Niet vanwege het weer, maar er is een algehele printerstoring, waardoor er geen opdrachten geprint kunnen worden. Duizend maal excuses van de wedstrijdleiding.
Later meer..
Gisteravond gespot in het meer bij het vliegveld: Het monster van Rayskala . . . |
|
21:30 uur Finish- en zwemfoto's (??) in het fotoalbum. (tip: diavoorstelling)
18:11 uur Andy meldt zich op de wedstrijdfrequentie. We zijn wederom benieuwd. Later meer.
18:08 uur Andy 25 km uit, 1100 meter.
18:03 uur Dit kan wel eens een heel rare dag worden. Peter weer @ Rayskala. 15 minuten over zijn max vliegtijd. Het wordt druk op de finishfrequentie.
17:56 uur Timmeh weer terug op het veld, Peter nog 18 km en gaat ook schakelen. Patrick was vanochtend niet helemaal lekker. Zal zeker mee hebben gespeeld.
17:51 uur YX 10 km uit, gaat schakelen. VK ook op finalglide, 200 m boven pad.
17:49 uur Jammer, Patrick staat buiten. Alles goed gegaan. Peter 21 km en Andy 41 km uit.
17:47 uur Rene 5 minuten uit. Mooi gedaan, Rene!!
17:43 uur Y1 inmiddels 160 m boven pad. YX ook bijna thuis. Patrick:" Ik moet hem zo neerzetten, jongens"
17:40 uur Patrick op 450 meter. Pff spannend! Inmiddels 2 kisten van de Standaardklasse binnen. Frank is de enige van zijn klasse binnen.
17:36 uur Rene en Tim zijn over hun tijd. Hoeft natuurlijk nog niet veel te zeggen. Nog 11 minuten voor Peter en Andy. Patrick komt niet omhoog om op finalglide te komen. Andy: " Er zit een Libelle in de weg." Tim: " Moet je een vliegenmepper hebben?" Y1 54 km te gaan 25 m boven pad. Nog iets erbij.
17:33 uur Frank is weer terug. Rene is 35 km uit, zit in principe op finalglide.
17:29 uur Patrick leeft nog! Heeft zich uit moeten graven. Frank 10 km uit en meldt zich op de wedstrijdfrequentie. 03:35 over de opdracht gedaan. Netjes!
17:26 uur Frank heeft een heel slecht pad, moet hoogte er bijdraaien
17:21 uur Frank 28 km uit, zit op finalglide. Y1 nog 76 km met nog 36 minuten te gaan. Andy zit daar ook bij.
17:17 uur We gaan weer aftellen. Iedereen op de terugweg. HS, 74, 28 en YX nog 8 minuten.
17:00 uur Andy: : Peter, waar ga jij ronden, grondkenmerk? Peter: Tja, ik denk bij dat weilandje tussen die bossen" Hahaha (gelach op de grond). Gelukkig zijn hier maar weinig bossen.
16:57 uur Ook Patrick is op de terugweg, maar het blijkt moeizaam.
16:53 uur Rene, Tim en Frank zijn gekeerd in de laatste sector. Op weg naar huis. Nog 33 minuten.
16:45 uur Volgens Andy en Peter zijn er nogal wat mensen die een luchtruimschending (te hoog) gemaakt hebben. Zowel voor de start als tijdens de vlucht. Er is nog wel een penaltyzone van 100 m boven de 1930 m, maar er zijn een paar nog hoger geweest, wat betekent een buitenlanding. We zullen zien, maar dat is nu niet van belang. We moeten naar ons zelf kijken.
16:29 uur Nog een uur voor Patrick te gaan, zijn gemiddelde snelheid loopt op. In tegenstelling tot het begin klinkt hij weer wat positiever. Voor Frank, Tim en Rene geldt hetzelfde. Nog een uur te gaan. Het blijkt tot een lastige dag te zijn. Rene en Tim vliegen nog steeds samen. Frank horen we even niet meer.
15:59 uur Gemiddelde snelheden van de Standaardklasse liggen niet echt hoog, maar dat zal nu oplopen met de wind in de rug. Net even gespiekt op site van onze oosterburen en daar gaat het ook nog niet optimaal. Vervelend toch :) Herstel: Peter en Andy zitten nog in de 2e sector.
15:52 uur Er valt nog niet veel te zeggen over de stand van zaken. Zowel de Clubklasse als de Standaardklasse hebben de 2e sector verlaten. Op weg naar de laatste sector.
15:26 uur Gelukkig positieve verhalen over de bellen. Ze worden sterker en vanuit het oosten ontstaan meer cumuls. Volgens Patrick doen ze niks. Andy en Peter vliegen samen. Gaan goed.
15:05 uur HS: "Hey Frank". 74: "Ik ben weer bij".
15:00 uur Iedereen is nu vertrokken. Patrick zit in de 2e sector. Er wordt druk gepraat onderling.
14:35 uur Peter gaat wat water lozen. Hij komt moeilijk op de maximale afvlieghoogte. Patrick is op pad. Alle mannen die op pad zijn, zijn omgekeerd in de eerste sector. Gemiddelde snelheid van Rene zit op 99 km/h, Frank zit op 87 km/h, Tim op 94 km/h. Tim ligt nu voorop.
14:23 uur Vanuit tactische overwegingen een verlaat bericht. We worden immers in de gaten gehouden. De Clubklasse mannen zijn inmiddels gestart. De Standaardklasselijn is geopend. Stijgwaardes vallen wat tegen. Er wordt gediscusseerd of al het water behouden moet worden.
14:05 uur Foto's start in het fotoalbum. (tip: diavoorstelling)
13:47 uur De laatste Standaardklasse kist is net omhoog. Startlijn zal geopend worden om 14:15 uur. De basis gaat omhoog. Vandaag is de maximumhoogte gesteld op 1930 meter.
13:41 uur Er ontstaan inmiddels mooie grote cumuls richting het eerste keerpunt. De startlijn is net geopend.
13:11 uur Volgens het radioprotocol zitten Frank, Rene en Tim weer op de frequentie van Heineken grond. Rene meldt 1500 m, gemiddeld stijgen over de bel 1.6 m/s. Er hangt een inversie op deze hoogte. Er ontstaan enkele cumuli. De startlijn van de Clubklasse gaat open om 13:41 uur.
12:30 uur Het F5-en kan beginnen, want we gaan starten. De eerste kisten gaan omhoog. Of het verstandig is moeten afwachten, omdat het weer nog niet echt riant is. Interessant dagje gaat het worden.
12:00 uur Silva:" Please all teamcaptains in front of the grid". Er zal wel wat aangepast worden en inderdaad ik kon tekenen voor een B-opdracht. Het is dezelfde opdracht alleen de T-min van de Clubklasse gaat naar 03:30 uur en de Standaardklasse heeft een T-min van 3 uur. Eerste start 12:30 uur.
11:20 uur Wederom uitgesteld. Het is hier nog blauw. Er zijn wel een aantal lokale vliegers omhoog, maar ze gaan nog niet hard omhoog. 12:00 uur eerste start gepland.
11:05 uur Eerste start uitgesteld naar 11:30 uur
10:05 uur Goedemorgen.
Na een dag winkelen, steden bezoeken, boodschappen doen, rondhangen en vissen (Ard heeft het gepresteerd om wel 1 vis van 10 cm te vangen) zijn we weer klaar voor een mooie vliegdag.
Vandaag zal de temperatuur oplopen naar 26 graden wat een basis van zo'n 2000 meter op zal leveren. In westen wordt droge thermiek verwacht. Er is een AAT uitgeschreven van 4 uur met een minimum van 158 km en een maximum van 611 km. Eerste start 11:15 uur.
Patrick en Rene hebben een SPOT meegekregen van de wedstrijdleiding. Via de link zijn ze dus te volgen.
Nu de teambriefing en daarna Heineken grond installeren. Iedereen is er weer klaar voor. We gaan er weer een mooie dag van maken. |
|
|
Video 2e wedstrijddag door Hubertus Huvermann aka Hubi |
|
|
Video 1e wedstrijddag door Hubertus Huvermann aka Hubi |
|
|
27 juni: Wedstrijddag gecancelled |
|
12:20 uur Volgens de webstats hebben we gisteren zo'n 1650 unieke bezoekers op de website gehad die 370.000 hits en 554 MB aan data hebben gegenereerd!!
10:50 uur We zitten precies op de rand van een groot scherm waar we de hele dag last van zullen hebben. Ze verwachten wel enige thermiek welke niet voldoende zal zijn voor 83 kisten. Er wordt vanmiddag nog enige regen verwacht. Jaja, dat kan hier ook. De dag is daarom gecancelled. Even verderop gaat het tot 2500 meter. Jammer, maar morgen wordt weer superweer verwacht.
Er is wel een task uitgezet door de organisatie voor de dames. Silva: Een €1000,- driehoek, via 3 outlets. Startlijn is open voor de dames.
Patrick en Rene hebben hun dagprijzen opgehaald. Rene staat overall ook eerste!!
De kisten worden teruggehaald en dan is het tijd voor een alternatief programma.
Tot morgen en werk ze.
10:00 uur Goedemorgen, alle vliegtuigen staan in de box, maar de briefing is uitgesteld tot 10:30 uur. |
|
21:20 uur Wat weer een mooie dag! Twee dagwinnaars. Dat hebben we gevierd met een gezamenlijke BBQ. Kamp Holland kleurt fel oranje! Morgen een herkansing voor iedereen. Sommigen moeten zich even resetten (volgens Baer), voor de insiders naar Cirkeltje 1. We hebben er vertrouwen in dat dat goed komt.
Namens Patrick willen we AVI Benelux, voor het beschikbaar stellen van de FLARM bedanken en Naviter voor See You Mobile. Klasse!!
Tot morgen
19:00 uur Finishfoto's en "sfeerplaatjes" in het fotoalbum. (tip: klik op diavoorstelling)
18:08 uur Andy weer terug. Mooi Andy! We zijn in afwachting van de uitslagen. Hou het in de gaten, want volgens ons gebeuren er mooie dingen.
18:02 uur Andy 15 km en dan is iedereen weer binnen. Hij houdt onze afspraak in stand. We rijden maar 1 keer met de aanhanger en dat is naar de boot!!
17:53 uur VK 41 km, 200 m boven pad.
17:49 uur Baer: " Hoe gaat het Andy" VK: "Ik leef nog." Spannend!
17:46 uur Y1 goed gevlogen en weer terug. Patrick 123 km/h gemiddeld. Er is een groot verschil in afvliegtijden, dus er valt nog niet veel van te zeggen. Andy in aantocht.
17:41 uur Frank is binnen, Peter is 18 km uit, gaat schakelen. Patrick helemaal happy. Patrick: "hehe, hij doet het weer!!!"
17:37 uur Kom op Frank!! Nog 10 km!!
17:34 uur Peter 40 km uit. Hij is 27 minuten na Patrick gestart. Andy haalt info op bij Y1.
17:19 uur Rene 10 km uit als 2e van de Clubklasse bijna binnen. Andy laatste keerpunt gerond.
17:16 uur Tim is weer thuis. Peter!! Laatste keerpunt gerond op 1550 m. Andy zit daar niet ver achter.
17:12 uur 28 welkom @Rayskala. YX 10 km uit. HS 22 km uit
17:06 uur Patrick nog 20 km te gaan. De eerste kisten van de Standaardklasse komen nu finishen. Patrick zit daarbij! HS en YX ook op finalglide.
16:52 uur Patrick nog 50 km.
16:49 uur Frank heeft het even moeilijk. Tactische fout gemaakt. Vliegt nog wel.
16:39 uur Patrick!!! Laatste keerpunt, finalglide!!! Geweldig.
16:33 uur Rene zit op 22 km van het laatste keerpunt in 4 m/s. Frank: " Je gaat wel lekker he, Rene" Rene: "Jahaa!" Peter weer op de radio. Hij haalt info op bij Frank. Ze hebben bijna hetzelfde been.
16:05 uur Het was even stil op de radio. Ze zaten zo'n 130 km uit van Rayskala, waardoor we ze even niet meer hoorden. Het 2e keerpunt van Frank en Rene hebben we gemist, maar we hoorden dat Rene het 3e keerpunt heeft gerond. Rene zit op 119 km/h gemiddeld. Frank zit daar kort achter. De rest horen we nog niet.
15:20 uur Patrick 3e keerpunt. Nog steeds een goed gemiddelde 123 km/h. Peter en Andy op 2150m. Gaan ook lekker.
Heeeel vervelend dat wachten tot de vliegers terug zijn . . . .
15:10 uur Peter en Andy ook het 2e keerpunt gerond. Net als Patrick hebben zij over de eerste 2 benen 124 km/h gemiddeld. HS: " Frank denk je er aan, niet hoger dan 2300 m" 74: "Das ist gut"
14:47 uur For sale hier in de webshop: F5 knoppen te koop.
14:40 uur Patrick gaat heel erg goed. 2e keerpunt gerond. Gemiddeld nu 124 km/h. Frank en Rene gaan super!!!! 128 km/h gemiddeld over 77 km!!!
14:25 uur Peter en Andy hebben inmiddels ook het eerste keerpunt gerond. Zij zitten ook op 140 km/h gemiddeld over het eerste been. Tim op weg naar het 2e keerpunt. Zit op 111 km/h gemiddeld. Weliswaar met de wind in rug. 74: "Werkelijk fantastisch pad"
14:10 uur Iedereen is nu over de startlijn. Voor de Clubklasse mannen staat er prachtige straat precies op koers naar het eerste keerpunt.
14:02 uur Baer: "Het wordt tijd om te gaan mannen".
13:55 uur Patrick heeft het eerste keerpunt gerond. 140 km/h gemiddeld! Tim gaat goed. Rene en Frank willen niet als haas fungeren. Ze wachten in een hele grote gaggle.
13:45 uur Patrick en Tim gestart. Frank en Rene proberen boven de wolken te komen.
13:40 uur Foto's van de start staan in het fotoalbum. (tip: klik op diavoorstelling)
13:16 uur Voor de Clubklassemannen kan het ook beginnen, de startlijn is open. Basis op dit moment op 2000 m. Frank kan langs de wolk nog hoger komen. Maximum hoogte vandaag 2300 m. Peter en Andy wachten nog even. Patrick heeft er voor gekozen om vandaag alleen te vliegen.
12:48 uur De startlijn van de Clubklasse gaat open om 13:16 uur. Startlijn van de Standaardklasse is inmiddels open.
12:12 uur Startlijn van de Standaardklasse gaat open over 20 minuten, 12:32 uur
11:30 uur Stipt als ze hier zijn, gaat de eerste Standaardklasse kist nu de lucht in. Axel Reich, wie in de veiligheidscommissie zit, is al eerder omhoog gegaan en meldt dat hij nu al op 1700 m zit. Dat belooft weer wat moois.
10:00 uur Goedemorgen allen.
Wij gaan net als jullie ook weer aan het werk. Basis zit op 2300 m dus dat wordt weer hard werken. Vandaag is er gekozen voor relatief korte opdrachten. De Standaardklasse voorop, 438 km race. De Clubklasse hebben een raceopdracht van 359 km.
Korte opdrachten, misschien vanwege tactische redenen. Met grote opdrachten is het toch voornamelijk snel starten. Nu is er meer tijd om een goede afvliegmogelijkheid te kiezen. Misschien worden de verschillen dan wat groter of zal het toch te maken hebben met 2 lange dagen vliegen? We zitten nu in onze teammeeting. De tactiek van vandaag wordt doorgesproken. 11:30 uur eerste start.
|
|
20:50 uur Finishfoto's worden op dit moment geupload naar Fotoalbum. (tip: klik op diavoorstelling)
19:12 uur Patrick weer veilig thuis.
19:06 uur Nog 10 km en de "28" is ook weer binnen. We gaan eens de uitslagen bekijken. Er zullen ongetwijfeld nog finishfoto's volgen. Het was weer een mooie, maar vooral ook lange dag. Bedankt voor alle support vandaag. Erg leuk!
18:56 uur Patrick op finalglide.
18:49 uur Andy @ Rayskala
18:42 uur Nog 18 km voor Andy.
18:32 uur Gelukkig, we horen weer van Andy. Laatste keepunt gerond. Hij zit op finalglide. Nog 41 km. Patrick nog ongeveer 70 km te gaan.
18:22 uur Peter is weer terug.
18:18 uur Peter op 10 km. Nu 1 Standaardklasse kist binnen, maar het gaat nu druk worden.
18:12 uur Peter meldt zich. 20 km uit, aankomsthoogte 160m. Hij wil nog iets extra reservehoogte. Er is nog geen enkele enkele Standaardklasse binnen!!!Spannend! En... daar is Frank.
18:09 uur Frank 10 km uit. 800 m.
18:03 uur Peter laatste keerpunt.
18:00 uur Frank laatste keerpunt, Tim is geland en staat hier voor Heineken grond. Goed gedaan!! Patrick zit met 8 kisten op 30 km voor het 1 na laatste keerpunt op 1800m
17:57 uur Andy net voor het 1 na laatste keerpunt, nog 96 km te gaan. Hij klinkt positief. Rene inmiddels binnen, Tim in aantocht
17:51 uur Patrick informeert naar de wind op Rayskala. Tim 5 min uit. Klasse Tim!! Finshes over het meer, prachtig. Maar... er is nog zo gezegd 1 dalende lijn tijdens de finish en niet aanduiken boven het meer. Dat is niet het geval bij een aantal. Strafpunten??? We zullen zien.
17:50 uur Rene schakelt naar de wedstrijdfrequentie, 10 km uit
17:47 uur Peter 80 km uit, nog 400m nodig
17:44 uur Nu 3 kisten van de Clubklasse binnen. Tim finalglide met MC 3. Kom op!!
17:41 uur Rene op finalglide
17:40 uur Frank gaat weer omhoog met 1.8m/s. Y1 5e keerpunt.
17:38 uur YX op krappe finalglide
17:35 uur Rene en Tim hebben het 1 na laatste keerpunt gerond. Het einde nadert. Rene op 1900 m, 46km uit. Tim zit 500m lager. Frank is iets achterop geraakt.
17:10 uur Patrick op 90 km van het 5e keerpunt. Peter en Andy op 50-55km
16:50 uur VK en Y1 hebben zo'n 15 minuten geleden het 4e keerpunt gerond. Rene, Tim en Frank gaan goed. Ze vliegen bij elkaar. 50 km voor het 4e keerpunt. Peter vliegt de Clubklasse voorbij. Het been ligt op dezelfde koers als die van de Clubklasse. Hij wijst ze een bel aan.
16:25 uur YX, HS, 74, y1 en VK 3e keerpunt gerond. Club nog 143km. Standaard nog 215km. Nog geen bericht van Patrick.....
16:10 uur Patrick klinkt opgewekt. "Gaat lekker". 30 km voor het keerpunt. Peter 2km en Andy 7km
16:05 uur "Wat zonde dat we hier maar tot 2000m mogen" is wat we horen. Rene heeft het 2e keerpunt gerond. Tim en Frank inmiddels ook. Ze zitten een paar km achter Rene.
15:30 uur Internet laat ons af en toe in de steek. Maar goed. De gemiddelde snelheden gaan omhoog. Peter en Andy vliegen nu samen. Patrick volgt op ong. 10-15 km. Frank, Rene en Tim zitten op 40 km van het 2e keerpunt.
15:00 uur Rene, Tim en Frank over het eerste been 87km/h gemiddeld (20km/h tegenwind). 2e been is 196 km, wind mee. Gemiddelde snelheid nu op 100 km/h voor de mannen.
14:50 uur Tim heeft Frank en Rene weer bijgehaald. Nu 4-5m voor de mannen. YX: "Zie mijn staartje kwispelen,jongens" Lol op de grond.
14:37 uur Peter heeft ook het eerstekeerpunt gerond. 120 km in 1:10 uur met 20km/h tegenwind.
14:25 uur Frank en Rene hebben net het eerste keerpunt gerond. Het gaat goed met ze! Tim zit kort achter ze. Peter vliegt op het moment zo'n 30 km voor het 1e keerpunt. Andy en Patrick daar 5-10 min achter op 1700m.
14:00 uur Uitspraak van de dag. Baer: "Het is weer lijkt wel aardig". Tja, zo kun je Baereweer ook noemen.
13:25 uur Tim is gelijk met Frank en Rene gegaan. De Standaardklasse mannen zijn ook over lijn.
13:10 uur Frank en Rene zijn onderweg. HS: "Goed pad Frank, 2.5." Patrick houdt startende kisten in de gaten. Zij zullen ook zo vertrekken.
13:00 uur Iedereen positioneert zich. Er is discussie welke straat er gepakt moet worden.
12:35 uur De startlijn van de Clubklasse is geopend. Baer checkt nogmaals het weer. De startlijn van de Standaardklasse gaat open om 13:07 uur.
12:05 uur 28, Y1 en VK vliegen ook. Het is nu prachtig vliegweer. Frank zit al op 1750m
11:55 uur Startlijn voor de Clubklasse gaat open over 30 minuten. Dat is om 12:25 uur.
11:40 uur 74, HS en YX zijn de lucht in. Inmiddels ontstaan er rondom ons heen cumuls.
10:30 uur Goedemorgen allemaal!
Dag nummer 2. De briefing is vanaf vandaag structureel vervroegd naar 09:30 uur. Dit heeft niet zozeer met de opdrachtlengte te maken, maar met de tijd tussen briefing en eerste start. Wij vinden dit wel prettig.
Het wordt misschien wat eentonig :), maar de basis gaat wederom boven de 2000m. In 2 gebieden mag er tot 2900m geklommen worden, voor de rest van de gebieden is er een beperking tot 2000m.
Silva, onze wedstrijdleider, stuurt de Clubklasse weg voor 480km en de Standaardklasse moeten 575 km rond zien te vliegen. Heineken grond is weer geinstalleerd. Het belooft weer een mooie dag te worden. Eerste start om 11:15 uur.
|
|
20:30 uur Finishfoto's nu in het fotoalbum. (tip: klik op diavoorstelling)
19:15 uur Patrick is binnen. Heel erg laag gezeten. Knap gevochten en toch binnen. Dat is voor nu het belangrijkste. Goed gedaan.
19:05 uur Patrick 30 km uit 1700m.
19:00 uur Patrick meldt zich. MC op 1 en 250m bovenpad. 28: "Ik lust wel een biertje" Baer: "Nee, eerst wat eten!"
18:50 uur Andy en Tim zijn binnen. Patrick zit op 2100m. Hij moet nog 1 keerpunt.
18:46 uur Andy komt binnen. Tim 20 km uit en schakelt naar de wedstrijdfrequentie. Goed gedaan mannen! Patrick leeft nog. Heeft nu 2.6 m/s. Er zijn nog maar weinig Clubklasse kisten binnen, dus wie weet.....
18:41 uur Gelukkig! Tim zit op finalglide.
18:35 uur Andy op finalglide. 30km uit. 250m boven pad
18:30 uur Rene en Frank 10 km uit. Klasse!! Tim op 1200 in 2m stijgen. Andy klinkt positief. Patrick op 800 in 0.2m/s
18:26 uur Tim had zijn radio uitgezet, maar klimt inmiddels weer. Hij wordt aangemoedigd door Frank.
18:25 uur HS en 74 nu samen op finalglide. 34 km uit 1800m. Het is stil op de radio bij de YX. Patrick moet het doen met 0.8 m/s.
18:18 uur Peter gefinished. Super gedaan!!! Rene 46 km uit en op glijpad. Frank tankt nog wat extra reserve erbij.
18:10 uur Rene en Frank zitten 11 km voor het 4e keerpunt. Tim vliegt achter hun en vraagt waar er landingsvelden zijn.......Spannend. Patrick wil zijn water lozen.
18:05 uur Peter nog 35 km, ruim boven pad. Andy heeft ook keerpunt 6 gerond. Nog 80km. De eerste Standaardklasse kist is net binnen.
17:55 uur Peter 64 km uit!!! Bijna op glijpad!!!
17:35 uur Rene, Frank en Tim kwamen net over. Het gas zit er mooi op. We hebben ze vanaf de grond goed aangemoedigd. Kom op!! Andy en Patrick hebben keerpunt 5 gerond. Andy zit 21 minuten achter Peter en Patrick 24 minuten.
17:20 uur Communicatie onderling met de Clubklasse gaat erg goed. De Clubklassemannen komen zo langs Rayskala. Dan nog 2 keerpunten te gaan. Andy en Patrick gaan weer goed omhoog, 2.9. Peter moet nog ongeveer 100km
17:00 uur Peter heeft laag gezeten, waar weinig buitenlandingsmogelijkheden waren, maar gaat weer met 2.5m omhoog. Patrick en Andy hebben het lastig. 28 heeft het erover om water te lozen. Afwachten.... Frank , Tim en Rene zitten 4 km voor keerpunt 3 op 1500m
16:45 uur Patrick weer op de radio. Hij heeft Andy bijgehaald en vliegen nu samen.
16:40 uur Zweefvliegend Nederland ga eens aan het werk! De site was overbelast. Maar we zijn er weer. Patrick is van ver gekomen, maar heeft zijn ritme weer gevonden. Peter heeft de snelheid opgevoerd en gaat prima. Hij heeft keerpunt 4 gerond. Andy rondde 14 min later. De Clubklasse mannen gaan nog steeds goed en ondervinden weinig problemen onderweg. YX: "2.8, er moet meer zitten, we gaan verder".
14:50 uur Frank en Rene vlogen net door de regen en zitten zo'n 160 km voor het keerpunt. Tim heeft de bel van zijn leven. 5.4m over de hele bel!! Peter en Andy vliegen nu samen en Patrick is iets achterop geraakt. Gillende vario's, 7m melden Frank en Rene. HS:"Mijn vario gaat rond"
14:16 uur Aan de geluiden te horen gaat het goed. "28 denk je er aan, we mogen vandaag niet hoger dan 2290m" 'Ok dan gaan we weer verder". Inmiddels zitten Patrick, Andy en Peter op het 2e been. Het regent daar nu, maar ze zitten hoog genoeg. Frank heeft keerpunt 1 gerond. Rene daar 5 minuten achter. Tim zit op 2000m 12 km voor eerste keerpunt
13:20 uur Voor Andy, Peter en Patrick is het dan begonnen. Ze zijn op pad. Frank en Rene zijn ook vertrokken. Tim is ook over de startlijn, maar een paar minuten later dan 74 en HS.
13:15 uur Foto's van de start in het fotoalbum. (tip: klik op diavoorstelling)
12:40 uur Andy, Peter en Patrick zijn op pad. Startlijn van de Clubklasse gaat open om 13:08 uur.
12:15 uur De startlijn van de Standaardklasse gaat open om 12:24. Een half uur na de laatst gestarte kist??? We weten niet waarom, dat zal wel duidelijk worden in de teamcaptainsmeeting vanmiddag om 15:00 uur. De clubklasse mannen zijn net allemaal omhoog gegaan.
11:26 uur We zijn officieel begonnen aan het WK. De eerste kisten zijn omhoog.
09:45 uur De opdrachten zijn inmiddels bekend, 531 km voor de clubklasse en 623 km voor de standaardklasse !! Eerste start om 11:15 uur.
09:20 uur Goedemorgen Nederland
Daar gaan we dan!. Eindelijk, volgens de jongens. We zijn er klaar voor. De vliegers hebben zich optimaal kunnen voorbereiden tijdens de trainingsdagen, de laatste dingen kunnen regelen, repareren en verbeteren. De helpers doen uitstekend werk en Baer en ik hebben Heineken grond ook prima op de rit. Gisteravond in onze teambriefing zei Baer nog tegen de jongens: "Het moet vooral leuk zijn". Daar gaan we voor en dan komen de prestaties vanzelf.
Om 09:00 uur werden we verwacht bij de officiele opening van het toernooi. Een sobere opening die niet meer dan 15 minuten in beslag nam. Zie daarvoor het fotoalbum met ook een aantal groepsfoto's van het nederlandse team.
We hebben nu dus nog even tijd om te relaxen. 10:00 uur briefing en waarschijnlijk 11:00 uur eerste start.
|
|
|
Videos by: Hubertus Huvermann aka Hubi |
|
|
U dient in te loggen om een bericht te plaatsen.
|
|