Datum: 22-11-2024 Tijd: 09:49
Navigatie
JWGC nieuws-ticker
Aangesloten bij:














Dinsdag 6 augustus
17.47 E5 rolt uit en staat stil. Einde dag. We gaan uitslagen bekijken. De Polen en Tjechen zijn binnen en we zijn benieuwd naar hun resultaten.

17.40 Y1 gaat schakelen. E5 heeft laatste kpt gerond. ruim op glijpad.

17.30 E5 ruim op finalglide. Y1 tankt wat extra bij: de laatste 20 km ligt in de schaduw. Van de directe concurrentie is nog niks binnen. Jammer dat het niet lukte om tijdig hoogte te krijgen voor de start; anderzijds de Duiters waren wel vroeg weg en staan buiten.


vandaag na de wedstrijd

17.20 Y1 heeft 160 meter over tot de finishringmet mcr 0,5.

17.10 De tijd is op; nog 45 km te gaan voor E5 en Y1. Ze zitten flink op hoogte, maar zonder water duurt het nog wel even voordat de afstand is afgelegd.

17.00 De gaggle komt binnen. Onze jongens ook. Y1 en E5 hebben 1,7 m/sec achter het veld. Veel vliegtuigen veel kans om thuis te komen.

16.56 De clubbies gaan zo ronden en denken het te gaan halen. Nog geen clubklasse binnen. Peter is op weg naar de laatste bel bij Leszno. We zien hier diverse kisten draaien in diverse bellen.

16.43 Au, KC en 2B gaan op finalglide. 50 km te gaan. Y1 en E5 hebben de derde sector gerond ze hebben het niet makkelijk


16.35 De clubklassejongens hebben het 2e keerpunt gerond en proberen op final glide te komen, 2.5 m/s. Nog 60 km te gaan. In de derde sector van de standaardklasse lijkt het meoilijker. ALB en EL (Dld, vroeg gestart) zijn daar buiten geland. E5 en Y1 gaan zo een beetje water lozen; nieuw stijjgen gevonden

16.14 De verschillen zijn groot de Clubbies, Y1 en E5 ontmoeten elkaar in een bel 2.3 m/s bel en klimmen naar 2300 meter, terwijl Ronald hier net onderuit is komen zakken. Zonde.

16:00 De Standaard jongens worstelen nu met de clubklasse gaggle. Ard zegt:"hij trekt nu aan naar 2,7m/s." Stefan:"ik kom eraan, maar ik moet wel 1000 graden uit koers." Ard telt 34 vliegtuigen.. ogen op stokjes.

15:55 De cumuls in het westen lossen allemaal op. Het oosten is ook blauw gebleven en de standaard en club vliegen nu zuid van het veld onder de laatste cumuls. Het gaat niet heel makkelijk. Clubklasse zwoegt, en in de standaard gaat Peter nog altijd voorspoedig, mede door de informatie van Ronald.


15:40 Helaas heeft KC de gaggle even voor moeten laten gaan, dus hij hangt er zometeen onder. Uitdaging om voor het eind van de opdracht weer bovenin te zitten. EJ vliegt onder de cumuls in de tweede sector en treft meerdere malen twee meter. 

15:25 EJ geeft aan waar in de 2e sector nog cumuls te vinden zijn. Y1 noemde weer een mooie reissnelheid van boven de honderd kilometer. 

15.15 De clubbies zijn opgeslokt door de gaggle. Jammer. De standaardklasse gaat gestaag door. Y1 zit bij de Polen.E5 bijde Tjechen. EJ zit voor hen uit.

14:45 Snelheden in de club rond de 85km/h, ze naderen het 1e keerpunt. Van de standaard klasse horen we niet zoveel, enkel tactische informatie. Peter klinkt positief.


14:30 Het lijkt erg lastig vandaag. Basis zo'n 2000m, maar de plukjes zijn dusdanig klein dat je ze ziet ontstaan terwijl de bel onder al weg is. Ze proberen niet laag te komen, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan..

Standaard is ook geheel weg, en EJ heeft inmiddels al gekeerd aan de rand van de eerste sector.

14.10 EJ is al een flink stuk onderweg. De clubklasse is ook op pad en het lijkt dat ze aan de gaggle zijn ontsnapt.

13.55 Jan Willem zit weer bij zijn Tjechische vrienden. Geeft info door aan Y1. De clubklasse zit in goede startpositie, hoog, 2 m/s.

13.41 Startlijn standaardklasse is open. club volgt om 13.54 uur

13.30 De clubklasse zit in de buurt van het startpunt, 1600 meter. Als verrassing onstaan er toch 1/16 cumeltjes op 1800 meter. Ze gaan tijdig hoogte halen voor de startlijnpassage. Nog een stuk of zes clubklassevliegtuigen moeten worden opgesleept. daarna 20 minuten voor de lijn  open is. Op tijd weg lijkt het devies. De startlijn van de standaardklasse gaat om 13.41 open. De laatste clubklasse gaat nu omhoog. 


12:30 Het starten is begonnen. Een uur later dan verwacht en een B-opdracht rijker gaan de vliegers nu op pad voor 250km race (club) en een 3 uur AAT (std). De snuffelaar was met zijn ASW22 eerst onderuitgezakt en tijdens zijn tweede poging duurde het ook meer dan een half uur voordat hij op een redelijke hoogte zat. Toen ontpopte er in het noord westen wat kleine cumultjes aan de horizon. Even later zelfs ook bij het veld. Op dit moment lijken ze weer wat op te lossen. Het wordt in ieder geval weer een spannende dag.
Maandag 5 augustus

Veel te laat Door alle spanning en hectiek, supporters die langs zijn gekomen en laptops die even pauze nodig hadden nu toch een laatste bericht. Ronald heeft nog een rustige finalglide kunnen maken om even de inspanning te verwerken. Gegokt en verloren zullen we maar zeggen. Maar een doorzetter wekt altijd veel sympathie op dus hij werd met warm applaus onthaald. 

Peter heeft vandaag als een bezetene gevlogen, misschien iets te laat weg, maar tactisch toch wel de juiste beslissing. Doordat Jan-willem constant bij de Tsjechen vloog hebben ze misschien toch hun concentratie verloren.

In de club begon het goed maar de tweede helft toch een steekje laten vallen. Maar nog altijd ruim binnen bereik van het podium, en genoeg mogelijkheden om wat te forceren. Nu nog een plan bedenken hoe we dat precies gaan doen.

18.05 Ronald moet nog 40 kilometer 50 meter boven glijpad, met reservee. Nog 15 minuten wachten.

18.00
Ronald lijkt nu echt de laatste held die vliegt. A1 is net geland. Peter heeft op 8 seconden gewonnen van een Deen. De tjechen zitten op 92 km/h (30 minuten langzamer dan Peter) een wereldklapper. Het wedstrijdsecretariaat belt of Ronald nog vliegt. Ze moeten geduld hebben. Dat hebben wij ook
.
17.55 EJ is iets teruggevlogen naar de huisbel bij de tesco. De eerste fatsoenlijke na meer dan een uur vliegen. nog een paar honder meter. Moet gaan lukken.

17.42 EJ nog 600m nodig voor finalglide. nu nog 0,5m/s stijgen. helaas lossen de plukjes nu wel hard op. Wij geloven er nog wel in, boven de tesco staat nog een flinke wolk.

17.25 E5 10 kilometer, gaat schakelen.

17:20 E5 klimt naar finalglide in 1,4m/s, herstel, laatste keerpunt gerond. EJ nog 55km, zei hij met een diepe zucht.

16.58 E5 20 km voor het laatste keerpunt, dat is net noord van het veld op 800 meter. Nog een beetje erbij en hij is thuis. Onze Belgische vrienden hebben het goed gedaan in de clubklasse. Ze staan vandaag weer bovenaan

16.55 KC gaat schakelen

16.47 EJ heeft het 3e kpt gerond. Hij heeft zijn dag niet. De Denen hebben ook hard gevlogen in de st.klasse, misschien winnen zij wel. KC is gaan glijden.

16.42 Nick heeft een metertje net voor het veld. Hij tankt hier volledig bij. Y1 ruim op pad, nog twee km voor het laatste keerpunt. We gokken dat hij de dag gaat winnen met 108 km/h. 5 km/h sneller dan de Pool en 8 km/h sneller dan de Duitsers. KC gaat glijden 30 meter onder pad, gaat de bel checken boven de 06.


16.37 Y1 nog 32 km tot finishcirkel, op glijpad, een beetje extra hoogte zou prettig zijn. KC heeft nog 300 meter nodig net voor Leszno, op weg naar een aantal draaiende kisten boven baan 06.

16.27 Au is binnen. 2B is binnen.

16.20
Au 15 km uit, schakelen. Peter zit net oost van het bos van Leszno, en Ard geeft aan dat er goed paden zitten, dat het zelfs beter is geworden. Peter ziet hetzelfde. De wolken lijken mooier.

16.15 Au en 2B boven de camping. Hoogte tanken en dan de laatste 20 km. 2 m/s gemeld. Au 1.8. Klinkt goed. 92 km/h tot nu toe. Peter moest vijf minuten geleden nog 64 kilometer, maar de condities worden zwakker. Hij heeft zijn winst op het  eerste deel gemaakt. Nu proberen binnen te brengen. Hij krijgt veel info van de clubbies. Die zijn inmiddels op final glide, m.u.v. Nick, die er 10 kilometer achter zit.

15:46 Y1 3e keerpunt 1200m. Ronald treft de clubklasse en leeft weer even op. het is hard werken voor hem zonder z'n water.

15:30 Clubklasse is omgekeerd in de laatste sector. Langzaam schuift er wat cirrus in vanuit het westen. Boven het veld nog altijd mooie cumuls, maar naar het westen nog 2-3/8. Y1 rapporteerde net 1500m en vliegt nog altijd een stuk sneller dan de rest.

15:00 Helaas, Ronald laag bij het veld. De kranen gingen open en op 200m klom hij langzaam weg. Inmiddels weer op 700m. Dit terwijl Peter steeds dichter bij de Tsjechen komt: 4km achter 200m hoger. Wij zijn trots. 
Bij de Clubklasse komt Nick net iets te kort, en gaat het in de laatste sector wat minder. De straatvorming wordt wat minder. Desondanks schiet het nog altijd aardig op.

14:27 Clubklasse heeft gekeerd in de 2e sector., honderdtien gemiddeld. E5:"De Tsjechen draaien echt op elke bel" Y1:"En wat is jullie hoogte?" E5:"Ik op 900, maar zei een stuk lager." Gniffel.

14:20 Ronald inmiddels ook weer bij het eerste keerpunt. 20km/h sneller dan de eerste keer. E5 vliegt bij de Tsjechen, die waren 9 minuten eerder weg. Peter zit daar nu 5km achter en 150m lager. Vooralsnog klinkt dat heel positief.

13:58 Ronald is zojuist voor de tweede keer gestart na zijn verkenningsmissie. Peter heeft zojuist het eerst keerpunt gerond met een giga snelheid. En de clubbies zijn nog heel tevreden over hun keuzes. De eerste sector is gekeerd.

13:30 De clubklasse is druk in overleg of het starten vroeg of laat moet gebeuren. In de standaard wacht er nog een hele groep bij de lijn, en EJ vraagt zich af of hij met de Duitsers wel snel genoeg gevlogen heeft op het eerste stuk. Misschien wil hij nog een keer opnieuw de lijn over.

13:21 EJ eerste keerpunt gerond op 500m, samen met de Duitsers. Mooi om te zien op de live tracking dat Ronald de eerste steek een beter pad heeft gehad :-)

13:10 Inmiddels zijn er al een aantal kisten gestart. Ronald in de EJ is al weg, de rest wacht nog even. Basis 1350, 2 m/s stijgen maar vooral nog mooie straatvorming die ze kan gaan helpen.

12.55 Beide startlijnen zijn open en nu wachten op het juiste startmoment. De basis is inmiddels gestegen naar 13.00 meter. Mogelijk stijgt hij nog iets. De B-opdracht voor de standaardklasse is een km 330 race, eerst iets naar het westen, dan knallen in het oosten en via een reportingpoint in het westen terug naar Leszno.

11.50 Goedemorgen Nederland. De eerste kisten zijn gestart voor de 3 hrs AAT voor de clubklasse en een plm 300 km race voor de standaardklasse. Precies weet ik het niet, want dagelijks verandert de opdracht hier, precies op gridding-time, ongeveer een uur nadat de A-opdracht is uitgeprint en verdeeld. ?????? Tim neemt als coach en ATC de honneurs waar op de strip, zodat ik Heineken kan bemannen en jullie informeren. We kijken tegen 4/8 cu aan op plusminus 1000 meter en dit zal stijgen naar 1400 in de loop van de dag. Wel kans op uitspreiding in het oosten en inkomende cirrus vanuit het westen Het belooft interessant te worden. Elk geval een leuke dag z onder giga gaggles. Vanmiddag even de auto van Ard aan de praat zien te krijgen. Hij staat met een lege accu alleen en verlaten midden op het veld alleen te zijn.

Zondag 4 augustus
12.00. Vandaag uitgeslapen. Gisteren om 22.00 uur kwam de boodschap dat vandaag een rustdag is. Een flinke groep mensen is de stad in getrokken voor het bezoek van een club. Onze jongens niet en lagen op tijd op bed. We werden om 7 uur wakker met de passage van een koufront met heftig onweer en regen en nu zitten we onder 7/8 middelbare en hoge bewolking, waaruit het af en toe druppelt.

De schade in de clubklasse is gisteren beperkt gebleven. De dagwinnaars (onze Belgen) stonden te laag in het klassement om nu een bedreiging te vormen. Alle directe concurrenten zaten in dezelfde gaggle die niet vooruit te branden was in de kleine belletjes. De eerste bochten van de bel had je nog 1,5 meter en daarna 0,7. De verschillen in het klassement zijn kleiner geworden. De eerste 10 staan binnen 100 punten van elkaar.


Foto Rob Millenaar

In de standaardklasse werd Peter in een goede startpositie boven uit de gaggle gedrukt en het duurde vervolgens erg lang voordat hij weer op een acceptabele starthoogte was. De Tjechen vlogen gedrieen een half uur eerder af en behaalden een gezamenlijke dagoverwinning. Met een uitgekiende finalglide, precies op de opgegeven tijd wist Peter de 7e plaats te behalen en staat nu 2e op 100 punten achterstand van de leidende Tjech.

In het landenklassement staat Nederland derde achter de soeverein leidende republiek van Tjechie. 

Het is voor het eerst in deze twee weken dat het koel is in de tent en je kunt uitslapen. Ik heb Nick en team Millenaar al gezien........... tot morgen

Zaterdag 3 augustus
We gaan de schade voor vandaag opmaken. Deze is beperkt gebleven, maar het is een slechte dag. De Fransman Sebastien Vadez heeft in de clubklasse goede zaken gedaan.Tot later.

18.20 Yes, Yes, Au en 2B gaan het halen. Zijn binnen de cirkel. Sebastaan Nägel net voor de ring geland. C12 is binnen, was 15 minuten later gestart.

18.15 2B en Au gaan schakelen, weten nog niet zeker dat ze het veld gaan halen. De ring wel. KC is geland in een hobbelig veld, 8 km uit. Alles OK via de 2B. 2b goed pad. Au 1:31 naar het veld, moet gaan.

18.10 KC denkt het niet te gaan halen. 2B en Au kunnen de ring halen op juiste hoogte. 1:29 naar de rand van de ring.


Standaardklasse Peter voorlopig 7e: 100 punten verloren op de Tjechen

18.02 KC nog 60 meter nodig. 2B 10 meter tekort voor het veld, met 100 mter reserve, mcr 0,5. de cilinder is wel binnen bereik

18.00. Au en 2b nog 70 meter nodig om thuis te komen.

17.50 Au en 2B 38 km, 1 m/s. Nick komt er ook aan, helaas met zijn nieuwe Duitse vrienden bij zich. 170 meter nodig mcr. 0. KC 240 meter nodig


17.40 0,7 m/s, nog 480 meter, mcr 0, nodig om binnen te komen

17.35 De eerste clubklassers komen nu binnen, waaronder de Belgen. De top van het klassement is gezellig aan het gaggelen en misschien wel samen aan het verliezen. De gaggle heeft de boel vandaag sterk vertraagd. Laatste keerpunt gerond, nog 800 meter hoogte nodig. Afstand is nu alles.

17:10 EJ ook binnen, ongeveer de helft van de Standaard is nu binnen schat ik zo. Dat wordt afwachten.

17:08 E5 is ook hier geland. EJ ook bijna. De Clubklasse gaat gestaag verder. 1m/s stijgen. Zometeen nog een bos over, dan terug naar huis. Ben benieuwd.

17:02 Y1 land nu op Leszno, E5 en EJ glijden naar het veld. 50m boven pad Mc 0.5


16:57 Y1 10km, E5 en EJ draaien in een halfje naar finalglide op 20km van de finish.

16:50 Y1 zit op een krappe finalglide, komt net iets te vroeg terug. Maar met het schaarse stijgen is het risico te groot. De Tsjechen komen net binnen, 15 tot 20 minuten over tijd. Dus wie weet valt de schade mee.

16:45 Standaard klasse komt nu langs het veld, van hier tot aan de rand van de laatste sector en terug is zo'n 40km. Dus die zitten bijna op finalglide. Clubklasse staat zo goed als stil en onder hen landen de eerste kisten buiten. 0,5m/s.

16:10 Het schiet niet op, en helaas zien we dat de fransen in de clubklasse al een kwartier gewonnen hebben. Misschien is het voor ons beter als er niemand terug komt...  De standaardklasse gaat steady maar ook niet echt snel.

15:50 Standaardklasse heeft in het zuiden zelfs kleine plukjes gehad. EJ in z'n uppie zat net op 2000m. Boven de inversie dacht hij. Club bij het eerste keerpunt met een slakken tempo. Maar daar hebben er meer last van.

15:17 EJ tikt de 1e sector in het zuiden aan, en vliegt 5km zuid van de gaggle waar Y1 en E5 in zitten. Hij trekt lekker zijn eigen plan. De clubklasse gaat niet zo lekker, erg moeizaam. Ook spannend dat er 7 kisten nog 15 minuten na de onze zijn gegaan, maar wel zo'n 300m hoger schat ik in.


15:05 De laatste helft van de clubklasse vertrekt nu ook, inclusief onze vliegers. In de standaardklasse zijn onze vliegers aan het zwoegen om nog wat snelheid te maken. Het gaat niet van harte.

14:45 De standaardklasse is inmiddels geheel vertrokken. Ik ben benieuwd of er mensen echt vroeg zijn gegaan. Het gros is in ieder geval om half 3 gestart. De clubklasse zien we vrolijk wachten met een kist of 30 in een bel.

14.00 De startlijnen voor beide klassen zijn 20 minuten geleden open gegaan. De clubklasse heeft een race van 172 km en het wachten voor de startlijn is begonnen. De standaardklasse heeft een AAT van 2,5 uur en zij zullen eerder weg moeten dan de clubbies. De inversie zit op 1200 meter en het stijgen is 1 tot 1,5 m/s.

11:30
De opdrachten zijn bekend, de briefing is geweest en in de teambriefing is de tactiek bepaald. Ook hebben we de eerste ijsjes al op en zoekt men langzaam maar zeker het zwembad op. Zowel letterlijk als figuurlijk moeten we het hoofd vandaag koel zien te houden.

Goedemorgen. Inmiddels zijn we al lang onze tent uitgebrand. De briefing is een half uur uitgesteld. Vandaag staat een volledig blauwe dag op het programma. We doen echter ons best om hem aan het eind weer oranje te kleuren.

42e Nationale Junioren Wedstrijd (NJW) - 3 tm 10 augustus 2013 te Venlo
Op zaterdag 3 augustus begint in Venlo de Nationale Junioren Wedstrijd. De belangstelling is dit jaar met 25 deelnemers weer groot. Er wordt gevlogen in twee klasses.  Onder begeleiding van een ervaren wedstrijdvlieger wordt dagelijks een opdracht gevlogen; bij goed weer soms een opdracht van 300 km. Naast het vliegen staat gezelligheid hoog in het vaandel. Kortom dé gelegenheid om veel andere zweefvliegers te leren kennen in een gezellige sfeer.

Volg de verrichtingen van de JWGC wannabe's op website: www.njw.zweefportaal.nl
Volg ons op
Shoutbox
-o-o-o-o-o-o-

19-08-2013 23:12
Shoutbox is nu weer gesloten. Tot ziens bij de WK Junioren 2015 in Australie: http://jwgc2015.co
m

Peter Y1
12-08-2013 11:59
Team Y1 is weer thuis. Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke berichten, aanmoedigingen en felicitaties!!! Grin

Alexander Venema
11-08-2013 16:40
Schitterende prestatie van Peter en super teamwerk door de rest! Complimenten! Schitterende sport!

Mieke HH en Thei TY
11-08-2013 00:14
Vanuit Apeldoorn PROFICIAT en nogmaals PROFICIAT!! JEETJE al weer een WERELDKAMPIOEN!! Trots op iedereen van het NL TEAM groetend. Mieke en Thei

Baer
10-08-2013 23:06
Vanuit Venlo heel heel erg gefeliciteerd. Prachtig werk van het hele team, super samenwerking en opoffering. Maar bovenal superprestatie van Peter

Jeroen V
10-08-2013 22:23
Petje af voor de EJ en E5. Was mij nog niet helemaal duidelijk dat ze zich hebben opgeofferd door buiten te gaan staan. Top!

Dick K
10-08-2013 20:59
Peter (en het team), gefeliciteerd met jullie prestatie.

Hobbit
10-08-2013 20:51
@ritz; als ik naar de tijden van de CFM1 bekijk is die 2x gescoord alleen dan onder de EJ

Ritz/Rietje
10-08-2013 20:28
EJ staat wel op de lijst als 5de finisher met 644 punten!

Jasper Grannetia
10-08-2013 20:07
Gefeliciteerd!!! Wink

Martin van Ommen
10-08-2013 19:40
En dan de clubbies, geweldige mannen! Topprestaties. NL team jullie mogen trots zijn op wat er neergezet is. Grote klasse! Veel plezier vanavond. Ik zeg Proost!!

Martin van Ommen
10-08-2013 19:38
Wat een teamwork zeg! t Tactisch inzicht vanaf de grond. EJ en E5 die hun aandeel hebben. Echt geweldig. Van harte Peter! Terechte winnaar

Lilian
10-08-2013 19:33
Wat een superspannende laatste dag hebben jullie ons gegeven. Mooier ging niet. Peter, Van Harte!!!! Ook voor de rest van teamNL!

Wim Brinks
10-08-2013 19:23
Peter, de hele VCH is trots op je! Van harte gefeliciteerd met deze prestatie.

Maaike
10-08-2013 19:20
Champione!!! KEI goed gedaan allemaal, wat een team effort! You are the new generation!

Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.03 seconden