Datum: 22-11-2024 Tijd: 15:34
Navigatie
Aangesloten bij:














Zondag 14 augustus - 4e wedstrijddag
18.50
Zojuist is ET, één van de Franse Discussen A binnengekomen. Wij gaan de 2B droogmaken en inpakken. Voor de standaardklasse is het de vraag of het een wedstrijddag is (25% 100km). Ondanks het spannende weer en de vele buitenlandingen is er geen enkele schade. Heineken gaat sluiten. Tot morgen.

17 58.
De bui trekt langzaam naar het zuidoosten. Tim zit in de finishring. Heeft 1:11 nodig. Hij is binnen op circuit voor de landing.

17.50
We zijn er weer eens afgegooid. Hier is het spannend. Tim heeft het checkpoint (2km) gerond op 1350 meter, nog 6 km te gaan. Hij zit nu in de holding stijgend voor de bui.

17.27
2B komt nog 280 m tekort. De bui bij het veld ontwikkelt zich sterk. Tim houdt wat zuid aan om veilig te kunnen uitwijken. Hij gaat er van uit dat hij wel het verste is en dat thuiskomen niet meer essentieel is.

17.22
2 B, 1650 msl, 21 km, glijdend
T2 gaat landen op Hayingen (bij 2e kpt)

17.19
2B, 1400 meter, 0,9 stijgend, 21 kmvoor checkpoint. Hoopt nu aansluiting te krijgen met de wolken. Zware bui net NW van Musbach, hier is het nog droog. "Duurt nog wel een uurtje".


17.06
2B, 900 msl, belletje weer kwijt. wel weggewaaid. Nu op weg naar betere landingsvelden.

17.00
Tim heeft een verste punt gemaakt. Probeert te blijven hangen, 1m/sec, zeer harde wind, turbulent. Sluit landing voor veiligheid niet uit.

16.57
SEI is veilig geland op fpl Schwenningen

16.53
YX veilig geland, 2B kan misschien de zon halen. Ons Spot-gokje: T2 zit 15-25km voor het tweede keerpunt.

16.45
Het wordt lastig om het naar huis te halen. De zon ligt één dorpje te ver weg.

16.35
2B klimt in de regen. YX heeft slechts een nulletje, uitslagen 1 meter. De zon komt dichterbij, maar die haal je alleen met een ventus. Gevoelig onderwerp voor Steven.

16.28
SEI eerste kpt gerond, nu uitgraven bij Donau-Eschingen. YX en 2B melden nog steeds 40 km wind. SI heeft 193 km gevlogen, chapeau.

16.20
SI, Martin Jurovic, standaardklasse, van Slowakije komt als eerste en tot nu toe enige binnen!!!! YX en 2B op 1950 msl, 57 km voor het checkpoint. Cu vooruit. T2 zit weer op 1150 msl, stijgend. Op weg naar het tweede kpt.


15.58
YX en 2B proberen via zuid het derde been te vliegen

15.52
SEI 1700 msl bij Klippeneck, moet eerste sector nog ronden. "Je maintiendrai" (of zoiets). Idem voor T2, hij heeft het keerpunt gerond.

15.47
2B op weg naar het 2e keerpunt, 2150 msl, redelijke vooruitzichten.Via de SPOT zien we dat Rik vlak bij het eerste kpt zit.

15.38
2B zit op 2050m vlak voor het 2e kpt.

15.35
Frank: Van Rik horen we helemaal niets, we zien wel dat hij het niet makkelijk heeft. voor het 1e ??? kpt.

15.21
YX 2000 meter boven Klippeneck. Tim gaat 60 graden op koers om de basis te gaan halen. Nu 1600 m, wel wind in de rug. 33 km voor kpt. SEI vliegt nog en zit een positie dat hij nog keuzes kan maken. Welke weten we niet, hij wel?

15.17
Steven draait in op 3 á 4 m/sec. Het eerste keerpunt ligt volledig in de schaduw Rik gaat het daar moeilijk krijgen. 7 is in de standaardklasse wel boven gebleven, maar naar het 2e keerpunt gewaaid. gaat buiten landen iets NW van Ballingen


15.11
YX heeft de straat bereikt. T2 vliegt een grillige koers op het eerste been. Heeft het volgens ons moeilijk. Stefan en Ard vliegen nog maar we horen weinig enthousiastme. Ons advies afstand halen.

15.07
YX: Wat is dit nu voor grap: heb je eindelijk wind in de rug en dan is t'ie nog maar 25 km/h. Tim stelt Steven gerust. Ze schuiven de Alb op. Bui boven de Hahnweide. 2e Keerpunt ligt nog vrij.

14.55
YX keerpunt gerond. 2B ook 22 km op koers. Helaas is EF 12 km op koers geland. Alles ok. Het gerucht gaat dat de toppers (Duitsers/Denen) in beide klassen ook al aan de grond staan. Tim meldt 1,5 aan Steven. Vliegen nu met rugwind met handrem erop. Het lijkt er op dat de vroege starters gelijk krijgen.

14.42
2B "dat wordt een enkeltje Reiselfingen". even later "1 meter boven vlv Reiselfingen, 6 km voor het keerpunt.

14.25
De meeste buienactiviteit lijkt noord van Musbach langs te gaan. Gaan ze straks dan toch terug komen?? Steven meldt voor de standardklasse mooi en rustig stijgen op koers boven de 1700 msl.

14.13
SEI en EF zijn om 14.05 gestart, 7 om 14.13. 2B zit op 1600 m 20 km voor het keerpunt. Steven valt hard omlaag op weg naar een vette pluk. In het zuiden lijkt de buienontwiikeling nog mee te vallen. 30 km NW van het veld staat al een vette bui of is dit de eerste van een aaneengesloten rij??


13.48
Tim meld nu 3 m/sec naar hoog, erg ruig. EF zit laag achter de baan weer stijgend. Bovenwind is nu gemeld: 42 km/h 250 gr. Het tweede been moet straks wel snel gaan. Eerst nog ronden. Bij het veld lijkt het lastig voor de st.klasse onder de mooiste cu. Wij verwachten de buien over 1.15 uur bij het veld, wij gaan hier alles regen- en stormvast maken.

13.42
T2 is ook gestart. De startlijn van de standaardklasse gaat om 13.45 open. Het gemiddeld van 2B is weer gestegen tot boven de 40 km/h.

13.38
De bellen in de lij van het Schwarzwald zijn verwaaid en niet rond te krijgen. YX is ook gestart en zit ook in de buurt van Winzeln

13.30
Wij kijken met spanning naar het naderende koufront, Wanneer komt het bij ons? Op de plaatjes lijkt het wat vertraagd te worden op de grens Vogezen/Schwarzwald. Tim zit bij Winzeln met 1/m/sec. De bovenwind is inmiddels tegen de 50 km/h

13.25
2B is over de startlijn (10 minuten terug). Bij het veld gaat het thermisch al hoger; 1900 (EF). YX gaat nu ook

13.05
Startlijn clubklasse is open, Tim komt vanuit de golf 18 km naar de startlijn glijden.


12.50
Standaard start nu voor de B-opdracht: AAT Tmin 2 uur, afstand 136/289 km. Maximum starthoogte 2000 meter, geen speedlimit. Onze observatie was dat onze mannen in de golf zitten en en de Duitsers allemaal achteraan staan.

12.26
Tim wordt net het lentikapje ingezogen: 2200 m, onbruikbaar omdat het te ver van de startlijn af is.

12.25
Harde wind, 40km/h, buienlijn lijkt binnen anderhalf uur bij ons te zijn. Tim zit in de golf. gemeld stijgen 1,8 m/sec. Zou de startlijn nog open gaan??

12.15
Brian meldt uit de duodiscus inkomende stratocumulusvelden vanuit het zuidwesten. Een B-opdracht voor de standaardklasse?

12.10
Tim meldt een basis van 1900 meter, 2,5 m/sec

12.00
Tim, Steven en Rik worden als 2e, 3e en 4e vliegers opgesleept. Ook in de standaardklasse staan de jongens vooraan.

11.45
We zitten vandaag voor een koufront waarvan wij denken dat deze ons om 14.30 heeft bereikt.Daarvoor moet het onder invloed van een trogje zo instabiel worden dat er races van 238,5 en 258,8 km zijn uitgeschreven. Eerste start om 12.00 uur verwacht. Zojuist is de duodiscus opgesleept als snuffelaar. De duodiscus geeft aan dat het "windy" is en dat het voor de clubklasse lastig zal zijn.Nog geen uitgestelde start.


Gisteren:
Na twee wedstrijddagen stond Nederland tweede in het landenklassement achter Duitsland, volgens een voor onsnog ondoorgrondelijke formule. We zullen gisteren wel ingehaald zijn door de Denen, die gisteren weer een dagoverwinning hadden en zelfs een eerste plaats in het klassement.

Ard was gisteren bij het starten onderuitgezakt en binnen 3 minuten had Axel hem weer vliegend. 20 minuten alter ging hij over de startlijn en heel even leek het dat hij voor een topklassering ging, zwak stijgen op het laatste been koste hem 10 minuten. Dodelijk op zo'n korte opdracht van 1,5 uur.

Het is voor de standaarklasse erg moeilijk om steeds zo laat te moeten starten, zodat voor de startlijn alles goed moet gaan om op tijd weg te kunnen. Als het op pad dan ook even tegen zit, je weinig werkhoogte hebt en daardoor weinig tijd hebt om de sterke bellen te vinden, kan het zomaar voorkomen dat je een kwartiertje verliest die je op zo'n korte opdracht nooit meer goed kunt maken. De winnaars van gisteren vlogen met een redelijk hoog risicoprofiel, maar wel fanatstisch goed gevlogen.
Zaterdag 13 augustus - derde wedstrijddag
Weer een mooie dag vandaag, met een prima resultaat van Rik. Volgens de meteoman gaan we morgen ook weer vliegen. Jullie horen van ons.

18.45
EF is helaas buiten geland, 20 km uit.

18.25
EF nog 30 km te gaan, moeizaam

18.20
7 en SEI, 10 kilometer uit op finishfrequentie

18.06
Ard zijn LX werkt niet. Hij blijft bij Stefan T om een final-glide te kunnen maken.
Rik voorlopig 4e, Tim 6e, Steven 8e met 16 man gescoord.

18.03
Ard meldt dat het gaat lukken, bel uitdraaien en dan op final glide. SEI zit bij hem in de buurt. 7 heeft nog 7 minuten over.

18.00
SEI 2e cirkel gerond. EF zit weer op 1450 meter


17.57
De eerste standaardklasse Duitser komt binnen

17.52
EF vliegt nog. 7 heeft nog wat meters nodig om op het veld te komen

17.50
Ard is aan het ronden en het gaat goed, 1650 msl. goed pad

17.45
Het weer in het wedstrijdgebied ziet er nog redelijk uit. Het stijgen is zo te horen wel wat minder aan het worden. EF geeft aan dat hij moet buiten landen. 7 en SEI zitten aan c.q. bij de basis. Ard heeft nog een half uur en gaat kort ronden. SEI heeft nog drie minuten. Die gaat wat over de Tmin heen.

17.39
7 geeft door aan SEI dat hij indraait voor 0.9 m/s.

17.37
Tim is uitgestapt en YX komt net langs rollen.

17.35
YX checkpoint east, for direct landing

17.34
"T2 full stop at the hangar for weighing"


17.32
Eerste drie clubklasse is binnen. SEI heeft eerste sector gerond. T2, YX en 2B schakelen op musbach frequentie.

17.29
YX 12 km voor checkpoint, final glide. T2 final glide, 2B ook zo iets??

17.27
T2 draait over rechts in in een goede bel. YX ziet hem. 1,7 m/sec. 2B heeft flink zakken voor de cumel. YX 2m/sec, T2 1,9 m/sec

17.21
2B weer een metertje; de soep en zo........... De standaardjongens staan op het punt om te keren in de eerste sector

17.17
Ard klinkt weer vrolijk, YX draait richting checkpoint. 2B zit net niet op final glide met wat "dramatische" vooruitzichten. EF back on line.

17.15
T2 op 30 km voor checkoint, YX op 24 km. Ze zullen draaien in de sector zodra ze op glijpad het naar huis zitten

17.10
T2 33.8 km voor checkpoint met veel stijgen. Nog 36 te gaan, 20 min over.

17.00
T2 gaat net oost van het keerpunt omdraaien. SEI 15 km voor de 1e sector. EF zit daar net achter. Ze hebben elkaar in zicht. 7 heeft het onderuitzakken en laag bij het veld draaien gecompenseerd, hij zit weer vlak de andere jongens. Stem is niet meer "down".


16.52
2B en YX zitten boven de Alb. Ze zijn bezig hoogte te winnen en het keren in de tweede sector en de final glide uit te gaan knobbelen. Op de spot kunnen we zien dat T2 wat oostelijk van ze zit.

16.47
Het is ons wat onduidelijk waar de clubklassejongens precies zitten. Ze moeten nog zo'n 40 minuten.

16.41
Ook 7 is gestart

16.20
SEI en EF zijn over de startlijn.

16.05
7 is meteen weer opgesleept, met dank aan de wedstrijdleiding. 2B en YX verheugen zich op scheuren op de Alb.

16.00
T2 27 km voor het keerpunt, nog wat cirrus boven de sector. De aanvoer is schoon. 7 komt terug landen. YX meldt 2-3 m/sec, 2B eronder 1.2 m/s.

15.56
Startlijn standaardklasse gaat om 16.16 open.


15.37
Nu wordt ook de Mü-30 ingezet. Een Akaflieg Munchen ontwerp met slechts 300 pk vermogen. T2 meldt nog beter stijgen onderweg.

15.34
De clubklassejongens zijn over de lijn, 2B meldt het eerste stijgen op koers.

Vandaag
Victor, de vader van Stefan Telkamp is samen met zijn vrouw langsgekomen met de Zlin. Zojuist komt hij weer met donderend geweld langs, maar nu met een volle standaardklassekist achter zich aan. Er was vandaag een klein tekort aan sleepkisten. We zijn al een uur en een kwartier bezig en de helft van de laatste klasse moet nog omhoog.

15.23
De startlijn voor de clubklasse is nu open. Bij de startlijn hangt nog wat AC, op koers ziet het er goed uit en de satelietbeelden geven aan dat de cirrusvelden in het zuiden zijn weggedreven. Onze standaardklassejongens zijn net opgesleept. Hun T min is teruggebracht naar 1,5 uur.

14.00
Tmin clubklasse naar 2 uur. Eerste start om 14.15 uur.

13.35
Start uitgesteld naar 14.00 uur. De Duo hangt op 1300 meter, 1 m/sec, maar het cirrusscherm boven ons zal over 1.15 uur naar het oosten zijn weggetrokken: we nemen aan dat de Tmin zal worden aangepast.

13.00
De duo staat klaar voor de snuffelstart, maar nog geen sleepkabel. Axel adviseert om er maar één van de deelnemers te "klauen". Start uitgesteld naar 13.30 uur


12.45
Net briefing gehad en opdrachten gekregen. Er komen weervenstertjes, welke nog wat klein lijken, de lucht is iets vochtiger en onstabieler dan gisteren en er kunnen buitjes ontstaan. beste deel van de dag tussen 14.30 uur en 16.30 uur. De buien worden vanuit de Vogezen vooral aan de westzijde van het Schwarzwald verwacht.

Clubklasse: AAT, Tmin = 2.30 uur, afstanden 93,5/233,7 km
Standaardklasse: AAT, Tmin = 2.00 uur, afstanden107,1/254,3 km

Start is net uitgesteld tot 13.15 uur. 7 en SEI zijn aan de beurt voor wegen.

Alle weerberichten beginnen te zeggen dat het vanaf dinsdag echt mooi weer wordt en Bernd (meteoman) verwacht ook morgen en maandag vliegbare condities. Misschien al gaan nadenken wanneer de rustdag gepland moet worden

Gisteren
De verklaring voor Ard zijn bijzonder lage snelheid is dat hij ongeveer 1 uur tussen de 187 en 210 AGL heeft zitten klapwieken. Dan toch volhouden getuigt van karakter. Het doordraaien tot ver boven zijn glijpad was vervolgens om zichzelf toch even een ontspannen deel van de vlucht te geven. De FAI vlag is terugggeven door de RAF; Revolutionary Alliance against Flags. Hij was teruggelegd onder de aanhanger van de AF, de club-duodiscus. Het losgeld was: beter weer en (nog) betere tasksetting. Maandag: international evening, woensdag Karaoke met (je eigen) BBQ voor de hangaar.
Video JWGC 2011 #4 door Hubi
Shoutbox
-o-o-o-o-o-o-

Ellen & Hans K
24-08-2011 21:30
Tim, een prestatie van wereldklasse !! Proficiat met dit geweldige resultaat.

Heinz, Hannah & Karin Weissenb
22-08-2011 00:30
Gefeliciteerd Tim Kijpers en Team Holland!! Geweldige laatste dag, we hoopte Maar dachten niet dat het zou lukken. Hup Holland! HW, KA & Hannah Harris Hill, USA

Jeroen V
21-08-2011 15:15
Mooi feestje! Smile

Ritz/Rietje
21-08-2011 10:02
GrinWat een geweldige foto's!!!! Wat een hecht team en wat een super ontlading. Heb er van genoten.

Maaike & Gijs
20-08-2011 21:27

Smitje Senior
20-08-2011 15:02
Erg goed gedaan Tim!!!

Jeroen V
20-08-2011 00:33
Beeen iiiik van Duitse bloed... Top! Kampioen erbij.. Goed gedaan mannen!

Thei TY
19-08-2011 23:37
Tim, SUPER prestatie !! PROFICIAT Hele NL Team en sponsers ook bedankt ! Trots op jullie allemaal !! Verdammt noch einmahl ......affengeil !! Smile

Charlie
19-08-2011 23:23
Jeeeejj!!! Tim gefeliciteerd!!!!!
En de rest v t team natuurlijk ook! Geniet v jullie feestje vanavond!!

Ilse
19-08-2011 22:33
Wauw, wat een prestatie! Tim & familie gefeliciteerd met de wereld titel! Wat hebben we genoten, wat een spanning, en wat zal mijn baas maandag weer blij zijn..... Team NL jullie allemaal bedankt!

Mark K1
19-08-2011 22:07
Proviciat mannen en Tim in het bijzonder. Geweldige prestatie, geniet ervan!

Nick
19-08-2011 21:59
Schade Deutschland alles ist vorbei! Shock

Gerrit
19-08-2011 20:43
wow tim, herzlichen glückwunsch und respekt vor deiner leistung!

Sikko
19-08-2011 20:08
Tim gefeliciteerd met je overwinning en de rest van het team met de bijdrage tot het behalen van dit super resultaat groetjes

Stephanie
19-08-2011 20:06
Hiep hiep hoera!! Super gedaan, wat een top resultaat. Daar wordt nog heel wat op gedronken ;-)

Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.04 seconden